klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Jumaat, 12 Jun 2009

Lagi p'raya kecil? ADUN DAP serah surat letak jawatan


Thursday, June 11, 2009

Rakyat Malaysia yang tidak habis-habis berdepan dengan pilihanraya kecil, mungkin menyaksikan satu lagi - kali ini DUN Jawi di Pulau Pinang.ADUN DAP, Tan Beng Huat telah menyerahkan surat perletakan jawatannya tanpa tarikh kepada pucuk pimpinan parti itu.
Dalam surat itu, beliau berkata akan mengosongkan kerusinya jika didapati bersalah dalam siasatan rasuah terhadapnya sekarang.
Surat Tan (Kiri sekali) itu telah mencetuskan khabar angin bahawa satu lagi pilihanraya kecil akan diadakan di Pulau Pinang, selepas pilihanraya kecil di Penanti pada 31 Mei lalu.Manakala pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh diadakan Ogos lalu.
Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow mengesahkan telah menerima surat Tan pagi ini dan akan menyerahkannya kepada ketua menteri yang juga setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng. Katanya, Tan menyerahkan surat peletakan jawatan itu secara sukarela "sebagai tanda bertanggungjawab" terhadap dakwaan rasuah yang dibuat oleh rakannya dalam parti itu dari Nibong Tebal.
Tan, 48, yang menyertai DAP lima tahun lalu, memberitahu sidang akhbar kemudiannya bahawa beliau telah mengemukakan surat peletakan jawatan itu sebagai "jaminan" sekiranya dia didakwa atas tuduhan rasuah.Beliau bagaimanapun, menafikan dakwaan rasuah itu.Sebaliknya, beliau menubuhkan rakannya itu sengaja mereka cerita itu untuk memalukannya dan kerajaan Pakatan Rakyat. Malaysiakini.
FM - BERANI KERANA BENAR - tindakan SPRM benar-benar tidak telus dan bertindak atas pendakwaan terpilih sangat-sangat saya kesali . Saya tidak membangkang sekiranya SPRM mengambil pendekatan menyiasat dan mendakwa sesiapa sahaja sama ada pimpinan parti pembangkang sekiranya mereka benar-benar terbabit dengan amalan menjijikkan ini . Tetapi SPRM juga harus bersikap profesional membuat tindakan yang sama terhadap pemimpin parti kerajaan ( merujuk kepada UMNO / BN ) .
Tetapi yang dapat kita saksikan ialah , bila tuduhan dikenakan kepada pimpinan pembangkang daripada Pakatan Rakyat , tindakannya sepantas kilat . Tapi bila terhadap pimpinan UMNO / BN lambatnya seperti siput babi atau terus hilang segala tuduhan , apa lagi pendakwaan tidak ada langsung . Kes stadium runtuh sehingga sekarang SPRM 'memekakakan telinga , membutakan mata'.
Banyak laporan BPR ( sekarang SPRM ) telah dibuat oleh saya dan AMK , tetapi mereka terus diam tanpa sebarang tindakan . SEhingga sekarang status siasatan dan tindakan tidak diketahui . Kes PKNZ yang melibatkan skandal penyelewengan terbesar pun SPRM bertindak sangat lambat .
SPRM adalah wajar dan perlu berada di bawah parlimen . Meletakkan SPRM di bawah kekuasaan Perdana Menteri atau Jabatan Perdana Menteri tidak akan menjana ketelusan , integriti dan kredebiliti SPRM . Ikan bilis ditangkap , jerung besar dibebaskan atau terus bebas .
Tidak ada makna sekadar tukar nama tapi perangai tetap sama !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan