klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 10 Jun 2009

Stadium Tertutup Juga Retak!

Tuesday, June 09, 2009

KUALA NERUS – Selepas seminggu tragedi bumbung runtuh Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, stadium tertutup yang terletak bersebelahan pula dikesan terdapat beberapa retakan.
Keretakan itu dikesan pada laluan utama kenamaan berhampiran foyer stadium telah dilaporkan sebuah akhbar media perdana.Keretakan itu dikhuatiri akan menjadi lebih teruk sekiranya langkah segera tidak diambil.
Bagaimanapun, menurut akhbar itu, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd Said, ketika dihubungi enggan mengulas kerana belum menerima laporan berhubung keretakan atau kebocoran di Stadium Tertutup. - buletinonline
FM - saya telah keluarkan kenyataan semalam agar Kerajaan Negeri Terengganu menyita ke semua projek mega yang dibina sewaktu pentadbiran Datuk Seri Idris Jusoh . 3 projek mega yang disebut oleh MB Terengganu , YAB Datuk Ahmad Said yang meminta JKR membuat pemantaun dan siasatan . Kedudukan ke tiga-tiga bangunan tersebut adalah tidak selamat . Sebelum ini Buletinonline dan Buletin TV3 juga mendedahkan situasi Kompleks Akuatik Terengganu yang retak , bocor dan tidak selamat . Beberapa bulan lalu kejadian Lapangan Terbang Sultan Mahmud yang tercabut bumbung . Sekarang pula terdapat retakan , rekahan dan kebocoran di Stadium Tertutup .
JKR dan Kerajaan Terengganu perlu bertindak menutup atau menyita bangunan-bangunan tersebut daripada digunakan oleh orang ramai . Sehingga sekarang pihak Polis dan SPRM tidak mengambil tindakan . Datuk Bandar Kuala Terengganu terus masih bebas tanpa sebarang tindakan siasatan dan pendakwaan terhadap isu Sijil Layak Menduduki ( CF ) . JKR salahkan kontraktor yang membina bumbung tidak membuat laporan siap kerja dan JKR tidak keluarkan Sijil Siap Kerja sehingga setahun stadium tersebut digunakan . Tiada tindakan oleh JKR walaupun tiada laporan oleh kontraktor tersebut dan stadium terus dirasmikan dan digunakan .
Kontraktor tempatan Bina Struktur Sdn. Bhd. salahkan kontraktor Korea Selatan yang membina bumbung stadium . Bina Struktur hanya bina bangunan stadium ujar mereka . ADUN Ajil Datuk Rasol Wahid dalam Malaysiakini semalam (9 Jun 2009 ) menafikan penglibatan beliau dengan insiden stadium runtuh , Rosol bekas exco kebajikan Terengganu dan setiausaha perhubungan Umno negeri sewaktu pemerintahan Idris Jusoh, diminta menjawab satu artikel di blog Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat) yang menggesa beliau menjelaskan insiden tersebut . Macam lagu rakyat "bangau oh bangau". Datuk Seri Idris Jusoh terus diam membisu !
Tak kan nak tungguh satu lagi bangunan tersebut runtuh dan korbankan rakyat Terengganu . Baru hendak mengambil tindakan . Stadium Sultan Mizan menjadi pertaruhan nyawa rakyat Terengganu dan bagi saya satu tindakan jenayah yang tidak boleh dimaafkan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan