klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 10 Jun 2009

Maksimum 9 tahun Presiden PKR boleh pegang jawatan - mStar

Tuesday, June 09, 2009 8:22 AM

PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan mengadakan kongres khas Sabtu ini bagi membincangkan pindaan perlembagaan parti itu, antara lain membolehkan 300,000 ahlinya memilih barisan kepimpinan pusat mulai tahun depan.
Selain itu, PKR akan mengehadkan Presiden parti memegang jawatannya bagi satu tempoh maksimum tiga penggal selama sembilan tahun.Ia merupakan antara pindaan fundamental dan istilah yang akan diperhalusi oleh kongres khas, kata Pengerusi Jawatankuasa Pindaan Perlembagaan PKR, R. Sivarasa dan Pengarah Pilihan Raya, Saifuddin Nasution Ismail.
Sivarasa berkata, tempoh had pegang jawatan hanya membabitkan kerusi Presiden parti."Ini kerana jawatan Presiden adalah kedudukan utama dalam parti... kita tidak mahu seseorang Presiden yang dipilih memegang jawatan Presiden untuk tempoh yang lama... kami tidak mahu apa yang berlaku di parti-parti lain berulang di PKR," kata beliau yang juga Naib Presiden PKR kepada mStar Online.
Selain itu, kata beliau, PKR juga bercadang untuk mengadakan pemilihan langsung membabitkan setiap ahli parti."Jika pindaan ini diterima bermakna PKR akan menjadi parti pertama di negara ini mengadakan pemilihan langsung melibatkan semua ahli... sebelum ini kita menggunakan sistem perwakilan bahagian," katanya.Jelas beliau, jika sistem baru ini digunakan bermakna pengundian akan diadakan di setiap bahagian dengan penjumlahan undi akan dibuat di peringkat nasional.
Selain membenarkan kira-kira 300,000 ahlinya memilih pemimpin peringkat pusat secara langsung, ia juga akan menambah jumlah Naib Presiden daripada lima kepada tujuh orang iaitu empat dipilih dan tiga dilantik.Langkah itu penting bagi menggambarkan komposisi penduduk pelbagai kaum di negara ini.
"Ini kali pertama kami akan membincangkan pindaan paling drastik, sejak PKR ditubuhkan (satu dekad lalu)... pindaan yang diperlukan mengikut perubahan semasa dan tuntutan keperluan masa kini," kata Saifuddin ketika dihubungi."Berdasarkan taklimat yang diberikan, pindaan kali ini melibatkan aspek fundamental dan juga istilah.
"Misalnya, selepas ini bahagian akan dikenali sebagai cabang, cawangan-cawangan (PKR) akan dikenali sebagai ranting manakala ahli pula akan dikenali sebagai anggota... ini antara perkara yang akan dibincangkan kali ini," kata beliau yang juga anggota Biro Politik.Selain itu PKR juga akan menukar nama Majlis Pimpinan Tertinggi kepada Majlis Pimpinan Pusat.
Ketika ditanya sama ada sejajar dengan meminda perlembagaan PKR juga merancang untuk mengadakan pemilihan parti tahun ini juga, Sivarasa memberitahu, pemilihan akan kekal diadakan tahun depan."Mandat semasa ialah dari 2007 hingga 2010, dan hanya akan berakhir tahun depan.
Jadi pemilihan akan kekal diadakan tahun depan," katanya lagi.Kongres khas itu yang sepatutnya diadakan Februari lalu telah ditangguhkan ekoran pilihan raya kecil Bukit Selambau dan Bukit Gantang dan kemudian sekali lagi disebabkan pilihan raya kecil Penanti.mStar
FM - PKR sedang mengorak langkah seterusnya sebagai parti rakyat Malaysia untuk masa hadapan . Perlembagaan baru parti perlu dihadam dan diperhalusi oleh seluruh ahli PKR . Beberapa perubahan drastik dibuat perlu kepada persetujuan para perwakilan . Mandat diberikan kepada ahli dan mandat yang diberikan jangan dipersiakan . Kita penentu masa depan parti .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan