klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 13 Januari 2010

1 MALAYSIA JADI 'BENGGONG' DENGAN CADANGAN LAWAK MENTERI PERDAGANGAN DALAM NEGERI, KOPERASI & KEPENGGUNAAN

Susbsidi petrol belum muktamad: Menteri
Cadangan pemberian subsidi petrol berdasarkan kapasiti enjin dan jeniskenderaan belum dimuktamadkan kerana kerajaan masih meneliti mekanisme pelaksanaan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan perlu melihat perkara itu dalam semua aspek bagi memastikan tidak ada pihak yang teraniaya.

"Daripada segi perincian kita akan umumkan kemudian kerana sekarang sistem tersebut masih dalam proses pengemaskinian, jadi soal siapa yang dapat, bagaimana pengiraan, akan diumumkan kemudian," katanya kepada pemberita selepas taklimat bersama Pemuda, Wanita dan Puteri Umno berhubung pemberian subsidi gula di Kuala Lumpur semalam. - malaysiakini

Apabila kenaikan harga petrol di pasaran antarabangsa naik , maka sudah pasti negara akan terpalit dengan tindakan menaikkan harga petrol . Sudah pastinya rakyat akan berdepan dengan kenaikan harga petrol dan berjangkit dengan kenaikan harga barang serta kenaikan-kenaikan harga lain-lain lah.
Saya dalam sinar harian baru-baru ini telah menyatakan bahawa kenaikan harga petrol di pasaran antarabangsa akan mengakibatkan berlaku kenaikan harga petrol dalam negara . Kerajaan akan menaikkan harga sewenang-wenangnya secara tiba-tiba , sepertimana kenaikan harga gula mentah di pasaran maka kerajaan tanpa rasa segan dan silu menaikkan harga gula sebanyak 20 sen. Hadiah menyambut tahun baru 2010 . Tanpa memikirkan kesan dan akibat kepada rakyat umum .
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menafikan akan berlaku kenaikan harga petrol apabila berlaku kenaikan harga petrol di pasaran anatarabangasa . Maka keluarlah cadangan lawak dari beliau yang mem'benggong'kan rakyat 1 Malaysia untuk berfikir .

Cadangan tersebut ialah :

kerajaan akan memperkenalkan mekanisme baru subsidi petrol bagi memastikan hanya warganegara yang layak sahaja menikmatinya.

Laporan itu menyebut pelaksanaan akan ditentukan berdasarkan kapasiti enjin kenderaan mereka, dengan tumpuan kepada golongan berpendapatan rendah yang lazimnya menggunakan enjin berkapasiti kecil.

Kerajaan dijangka mengumumkan mekanisme baru itu pada 1 Mei serentak dengan pemansuhan pemberian subsidi petrol kepada warga asing.

Bagi memastikan hanya wargenagara yang layak menikmati subsidi petrol , ini bermakna akan wujud jawatan baru di semua stesyen pam petrol iaitu "Pemeriksa Kad Pengenalan" bagi mengesahkan warganegara Malaysia atau tidak . Bolehlah mana-mana rakyat Malaysia yang menganggur memohon jawatan tersebut. Sudahlah ramai yang bekerja di stesyen pam minyak warganegara asing . Mat Bangla !
Cadangan tersebut menyebabkan pihak penguasa stesyen petrol terpaksa menyediakan pam untuk warganegara dan bukan warganegara . Menarik juga ni .
Selain daripada itu akan wujud pula pam petrol untuk kereta-kereta berkapasiti tinggi dan rendah . Mana-mana kereta berkapasiti tinggi akan dikenakan harga petrol berbeza mungkin setaraf Mat Bangla yang bukan warganegara Malaysia .
Bayangkan pakcik di kampung Seberang Marang , Terengganu , beli kereta mercedes 2000cc yang dibeli tunai rm 4 ribu daripada simpanan ASB , kereta yang sudah berumur 30 tahun , sudah pasti tidak akan menikmati harga subsidi walaupun seorang warganegara Malaysia yang kais pagi , makan pagi , kais petang makan petang . Pejuang UMNO hakiki mungkin ! Menarik tu.
Apa pun tindakan kerajaan sudah pasti yang penting kerajaan untung . Rakyat susah tidak mengapa . Walaupun kerana kenaikan petrol di pasaran antarabangsa menghasilkan keuntungan yang besar kepada petronas . 1 Malaysia melopong je la .
Setiap kali nampak wajah menteri ni saya jadi ketawa seorang diri .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan