klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Selasa, 15 Mac 2011

UMNO ITU RASUAH, RASUAH ITU UMNO

Kerajaan Umno-BN Elak Jawab Isu Rasuah, Akui Masih Gunakan Surat Sokongan



KUALA LUMPUR 15 MAC: Kerajaan Umno-BN masih lagi mengelak daripada menjawab soalan berkenaan rasuah yang dilemparkan oleh wakil Pakatan Rakyat di parlimen, sebaliknya memberi alasan kerajaan tidak memberi keutamaan kepada angka atau indeks yang dikeluarkan oleh pihak ketiga.

Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan hari ini, Ahli Parlimen Teluk Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas berkata soalan beliau kepada Perdana Menteri semalam adalah bertujuan untuk mengenalpasti tindakan kerajaan dalam usaha untuk membasmi kadar rasuah yang semakin serius di setiap agensi kerajaan terutamanya isu pemberian tender-tender kerajaan secara runding terus ataupun melalui sokongan pegawai atasan.

Soalan beliau semalam berikutakan anggaran Perunding Morgan Stanley yang menyatakan Malaysia telah kehilangan USD100 bilion akibat rasuah sejak tahun 1980.

"Anggaran yang dikeluarkan oleh perunding tersebut perlu diambil serius dan kerajaan tidak boleh menganggap ia hanyalah sebagai andaian semata-mata kerana angka akibat amalan rasuah itu adalah amat besar dan dalam tempoh 20 tahun kerajaan telah kehilangan USD100 bilion disebabkan oleh rasuah," jelas beliau.

Kata beliau, kegagalan kerajaan menggunakan perangkaan tersebut sebagai satu aras petanda kehilangan dana negara akan menyebabkan usaha kerajaan untuk mengatasi gejala rasuah dalam agensi kerajaan sukar dicapai.

Melalui jawapan bertulis, Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz turut memberitahu, kerajaan tekad dan komited dalam usaha membina masyarakat Malaysia yang bebas dari rasuah.

Nazri juga memberitahu, beliau tidak menolak fakta bahawa masih terdapat amalan pemberian surat sokongan oleh ahli-ahli politik untuk mempengaruhi dan memintas dasar serta tatacara standar kerajaan dalam mendapatkan kontrak berpandukan garis panduan yang telah ditetapkan oleh Ketua Setiausaha Negara pada 8 Mac, 2010.

Kamarul seterusnya berkata, beliau bersetuju dengan usaha kerajaan yang ingin mengatasi aktiviti rasuah tetapi dalam masa yang sama beliau turut menekankan perlunya kesungguhan kerajaan untuk meliputi semua lapisan pagawai mahupun pemimpin politik.

Tambah beliau, amalan rasuah paling dapat dilihat paling ketara setiap kali berlakunya Pilihanraya kecil (PRK) yang mana bukan hanya pegawai bawahan yang mengamalkan rasuah malah ia melibatkan pucuk pimpinan tertinggi di dalam kerajaan dan juga Umno.

"Sikap SPRM yang gagal mengambil tindakkan amalan rasuh PRK ini akan memperlihatkan wang negara akan terus meningkat kehilangannya, jika dalam masa 20 tahun kehilangan USD100 bilion dan tidak mustahil dalam tempoh 5 tahun boleh mencecah USD200 bilion," tegas beliau lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan