klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Selasa, 11 Ogos 2009

PKFZ - Kuala Dimensi Minta Bayaran Hingga RM1 Bilion

Pengurusan Pihak Berkuasa Pelabuhan Klang (PKA) akan membuat laporan polis terhadap Kuala Dimesi Sdn. Bhd. (KDSB) ekoran percubaan mengenakan bayaran melampau antara RM500 juta dan RM1 bilion dalam mengendalikan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ), lapor MSTAR.
Elemen itu dikesan oleh Pasukan Petugas Khas yang ditubuhkan untuk menyiasat aspek perundangan dan kewangan PKFZ.Kuala Dimensi merupakan pemaju utama projek PKFZ.Pengerusi PKA, Datuk Lee Hwa Beng berkata, anggota PKA telah mengadakan pertemuan pagi tadi untuk membincangkan kandungan laporan penuh yang disediakan oleh Pasukan Petugas Khas yang dibentuk pada 10 Jun lalu bagi melihat secara mendalam dan terperinci akan aspek-aspek perundangan dan kewangan projek PKFZ dan juga PKA ekoran laporan yang disediakan oleh Pricewaterhouse Coopers baru-baru ini.
"Kami juga telah membincangkan secara panjang lebar akan misalan berlakunya tuntutan-tuntutan yang tidak teratur atau tidak mengikut peraturan yang serius, kecuaian, salahlaku dan lain-lain tindak tanduk yang tidak mengikut peraturan termasuklah isu kegagalan melaksanakan beberapa aspek dalam perjanjian," kata beliau dalam kenyataan tersebut.Beliau menambah, memandangkan kemungkinan terdapatnya unsur-unsur tuntutan yang tidak mengikut peraturan dan kesemua ini melibatkan wang rakyat, maka PKA telah mengeluarkan arahan untuk membuat laporan polis di Balai Polis Daerah Klang esok.Lee sendiri akan membuat laporan itu pada pukul 11 pagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan