klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 23 November 2009

BOIKOT BTN SAMPAI MODUL DIKAJI SEMULA OLEH ORANG AWAM

Kenyataan Media
Angkatan Muda Keadilan

20 November 2009

Angkatan Muda Keadilan Malaysia menyokong sepenuhnya tindakan Barisan ADUN muda dari Pakatan Rakyat Negeri Selangor yang mengesa Kerajaan Negeri agar menghentikan penghantaran mahasiswa institut-institut pengajian tinggi milik Kerajaan Negeri mahupun anak-anak syarikat Kerajaan Negeri ke program anjuran Biro Tatanegara (BTN), Jabatan Perdana Menteri.

Program BTN telah didapati penuh dengan propaganda politik UMNO-Barisan Nasional serta doktrinasi unsur perkauman yang sempit. Program tersebut perlu diperhentikan segera dengan mengkaji balik objektif serta isi kandungan modul yang telah dibuat.

Oleh itu, AMK berharap semua kerajaan negeri yang diterajui oleh Pakatan Rakyat harus boikot program BTN dengan segera. Aduan rasmi perlu dituju kepada Perdana Menteri khasnya masalah serta penyelewangan yang timbul dalam BTN. Sekiranya tiada perubahan dibuat oleh Jabatan Perdana Menteri, maka tindakan boikot tersebut perlu diteruskan sehingga orang awam dibenarkan untuk mengkaji serta memberi pandangan terhadap program BTN.

Ramai yang menganggap pendidikan bahasa ibunda sebagai penghalang perpaduan negara, namun mereka telah mengabaikan bahawa fikiran perkauman yang sempit telah lama disemai dalam program BTN, malah ia lebih mengejutkan. Program yang extrem serta negatif tersebut yang sebenarnya lama merosakkan keharmonian hubungan etnik.
Ramai kakitangan kerajaan dan pelajar yang mengikuti program BTN telah mengadu bahawa module BTN hanya doktrinasi politik perkauman serta melabelkan parti pembangkang sebagai pengkhianat bangsa dan ancaman kepada ketuanan Melayu. Malahan perasaan kebencian terhadap sesetengah pemimpin juga terdapat dalam program BTN.

Lebih merisaukan adalah program BTN telah diwajibkan kepada semua kakitangan kerajaan dan juga pelajar. Mereka yang mengikuti program tersebut pula tidak diberi ruang untuk menyampaikan pandangan atau kritikan terhadap sesuatu isu.

Dengan ini, AMK menyeru Perdana Merteri supaya memberi satu penjelasan kepada semua rakyat tentang masalah BTN yang jelas bercanggah dengan konsep “Satu Malaysia”. Sekiranya Kerajaan Barisan Nasional serius untuk melaksanakan konsep “Satu Malaysia”, maka hentikan program BTN untuk kaji semula serta membuka kepada orang awam untuk memberi pandangan terhadap module yang akan diperkenalkan.

Lee Khai Loon
Ketua Penerangan
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan