klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 23 November 2009

Laporan CPI: Kit Siang Desak Ahmad Said Letak Jawatan - TVS

Penasihat DAP, Lim Kit Siang mendesak Ketua Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri ahmad Said Hamdan kerana kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) jatuh mendadak.

Beliau menyifatkannya sebagai satu perkara yang memalukan Negara dalam keadaan Perdana Menteri, Najib Razak mengisytiharkan perang ke atas rasuah.

“Ini adalah kejatuhan terburuk dalam kedudukan CPI dan skor untuk Malaysia sejak CPI tahunan diperkenalkan oleh Transparency International (TI) pada 1995, bila Malaysia berada di kedudukan ke-23 daripada 41 negara dengan skor 5.28 mata.

“Ini memalukan Negara, dan penilaian terhadap pembaharuan SPRM dan laungan pentadbiran baru oleh Ahli Parlimen Pekan (Najib Razak) yang mengisytiharkan perang terhadap rasuah adalah salah satu daripada enam KPI utama dalam pentadbirannya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada siding medianya di lobi Parlimen hari ini.

Transparency International semalam mendedahkan bahawa Malaysia kini kegiatan rasuah di Malaysia dilihat semakin meningkat berbanding sebelumnya.

Malaysia kini berada di kedudukan ke-56 daripada 180 negara yang mana skor untuk indeks rasuahnya hanyalah 4.5 mata daripada 10 mata. Tahun lalu Malaysia berada di kedudukan ke-47 dengan 5.1 mata.

Menurut TI, kedudukan ini dilihat berkemungkinan disumbangkan oleh factor persepsi di mana terdapatnya sesetangah ahli politik yang terlibat dengan rasuah.

Selain itu, SPRM juga dilihat lebih focus untuk menangkap ‘ikan-ikan kecil’ dan ahli poltik pembangkang.

“Misteri kematian setiausaha politik DAP, Teoh BEng Hock pada 16 Julai lalu di ibu pejabat SPRM dan kegagalan SPRM untuk mendakwa mereka yangterlibat dalam skandal RM12.5 bilion PKFZ dan kes Video Lingam adalah factor utama Malaysia kedudukan terburuk yang pernah dicatatkan Malayisia dalam TI CPI.

“Ini disahkan oleh keyataan TI dalam Laporan CPI 2009 terhadap persepsi ‘kurangnya kehendak politik akan mempengaruhi keberkesanan menangari rasuah seperti fokus SPRM yang hanya kepada ‘ikan-ikan kecil’ dan pembangkang,” katanya.

Sehubungan itu, Kit Siang berkata beliau telah memberitahu Speaker suapaya perkara ini dijadikan usul tergempar untuk dibahaskan kerana ia melibatkan kepentingan awam.

TVS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan