klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Ahad, 10 Januari 2010

DEMONSTRASI PARA IBU MENENTANG KENAIKAN HARGA BARANG

Para ibu semakin runsing dan risau harga barang dan kos kehidupan yang semakin naik. Para ibu merupakan pengurus keluarga menjaga kewangan, kesihatan, keselamatan dan kesejahteraan am keluarga.Sebelum ini, belanja dapur sebanyak RM100 mungkin dapat menampung keperluan keluarga yang mempunyai 3 orang anak untuk satu minggu.Tapi kini dengan kenaikan harga daging,harga beras,harga gula, harga roti,harga ayam dan lain-lain,RM100 tidak dapat lagi menampung keperluan keluarga tersebut.

Kerajaan Pusat Barisan Nasional seringkali menggunakan alasan subsidi menjadi bebanan kepada bajet Negara dan harga barang Malaysia masih lebih rendah kalau dibandingkan dengan luar Negara.Tetapi Malaysia adalah Negara yang kaya dengan sumber semulajadi yang membawa pendapatan lumayan seperti petroleum, kelapa sawit, getah, gula dan lain-lain.Mengapakah para ibu tidak langsung merasai nikmat hasil daripada sumber semulajadi? Kemana perginya wang penjimatan berbillion-billion ringgit yang diumumkan ekoran pengurangan subsidi? Mengapakah keadaan sosio-ekonomi masyarakat terutamanya di kawasan bandar masih tidak bertambah baik malah lebih buruk lagi?Contohnya sistem perkhidmatan pengangkutan awam, keadaan kesesakan jalan, mutu pendidikan, kadar jenayah dan mutu perkhidmatan kesihatan awam.

Rakyat diseru “berubah cara kehidupan” dengan mengorbankan kualiti hidup keluarga tetapi Kerajaan Pusat Barisan Nasional terus membazirkan duit rakyat tanpa kawalan melalui asuah, penyelewengan, kronisme dan pengurusan yang tidak lembab.Contohnya skandal PKFZ dan skandal penjualan enjin jet yang terbaru.

Wanita Parti Keadilan Rakyat bersama-sama dengan badan bukan kerajaan ingin menyatukan kekuatan para ibu untuk menyuarakan bantahan yang sekuat-kuatnya kepada Perdana Menteri menentang kenaikan harga barang melalui satu perhimpunan dan demonstrasi secara aman pada HARI AHAD, 10hb Jan 2010 pada jam 1230 tengahari di kawasan lapang bersebelahan Ampang Point. Wakil Rakyat Wanita Parti Keadilan Rakyat yang diketuai Ketua Wanita,YB Hajjah Zuraida Kamarudin,YB Rodziah Ismail dan lain-lain akan memberi ucapan pada masa itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan