klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Sabtu, 12 Februari 2011

Jejantas RM 10 juta : Nong Tiada Kuasa ! Baik lantik 'Pengemis Kuala Lumpur' Jadi Menteri Wilayah







Menteri: Jejantas RM10 juta dibiayai KLCC bukan k'jaan

NONEKos pembinaan jejantas RM10 juta yang menghubungkan Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) dengan Hotel Impiana KLCC sepanjang 153 meter, ditanggung sepenuhnya anak syarikat Petronas iaitu KLCC (Holdings) Sdn Bhd. Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata kerajaan tidak terbabit langsung dalam perkara itu, dan beliau serta Datuk Bandar Kuala Lumpur juga tidak ada kaitan langsung dalam pemilihan kontraktor. "Pelantikan kontraktor pembinaan juga adalah melalui proses tender yang ketat dan 100 peratus dikendalikan oleh pihak KLCC," katanya dalam satu kenyataan. - malaysiakini

Akhirnya Raja Nong Chik merangkap Menteri Wilayah Dan Kesejahteraan Bandar yang sebelum ini membisu terhadap pembinaan jejantas berhawa dingin sepanjang 142 meter . Raja Nong Chik telah bersuara menjawab kenyataan oleh MP Nurul Izzah Anwar yang mempertikaikan kos yang melampau terhadap pembinaan 'jejantas emas' tersebut .

Sememangnya melampau , apa tidaknya RM70,422 semeter untuk sebuah jejantas sepanjang 142cm yang keseluruhan kosnya ialah RM10 juta !

Saya benar-benar hairan terhadap kenyataan Raja Nong Chik yang tidak tahu menahu dan terbabit langsung dalam pemilihan kontraktor . Takkan Raja Nong Chik tidak terlibat secara langsung dalam menentukan kontraktor tersebut walaupun ianya ditentukan oleh pihak Petronas / KLCC .

Saya tidak nafikan bahawa proses , pemilihan dan menentukan kontraktor adalah diputuskan oleh pihak KLCC . Itu prosedur yang semua orang sudah faham dan akui . Sebagai seorang menteri adalah dangkal kalau Raja Nong Chik cuba berdalih dengan menafikan penglibatan beliau dalam menentukan kontraktor pembinaan jejantas tersebut .Lebih-lebih lagi Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) adalah sebuah syarikat milik penuh Kerajaan yang ditubuhkan oleh Kementerian Kewangan.

Adalah menghairankan kalau Raja Nong Chik tidak mempertikaikan kos tersebut walaupun ianya dibiayai oleh pihak Petronjas / KLCC yang dilihat sangat melampau dan tidak masuk akal . Sebagai menteri yang dipertanggungjawab , kuasa yang ada pada Raja Chik Nong memungkinkan beliau bersuara , melainkan beliau mempunyai 'interest' atau kepentingan di situ .

Walaupun kos pembinaan jejantas berhawa dingin tersebut secara 100% dibiayai oleh Petronas maka adalah hairan ianya tidak boleh dipertikai , kerana Petronas juga milik rakyat Malaysia . Adalah amat hairan sebagai seorang menteri beliau tidak punya kuasa !

Kalau betul beliau tidak punya kuasa dan terlibat dengan pembinaan jejantas tersebut , saya rasakan lebih baik ambil 'pengemis di Kuala Lumpur ' jadi Menteri Wilayah dan Kesejahteraan Bandar !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan