klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Jumaat, 2 Oktober 2009

Kronologi Peristiwa Hasan Ali Menentang SELCAT

dipetik daripada Perisik Rakyat@
Nota Editor: Saya akan berhenti menulis pasal isu SELCAT dan aktiviti Fraksi UMNO dan Geng Terengganu dalam PAS sepanjang kempen Bagan Pinang bermula dari hari penamaan calon.Kronologi ini saya kumpul dari pelbagai sumber, rasmi dan tidak rasmi, tetapi kesemuanya adalah sumber berotoriti dan mempunyai maklumat terus dalam isu ini. Saya mengalu-alukan sekiranya ada cadangan penambahan dan perlengkapan.
Setelah SELCAT mula memanggil para DO dan ADO kerana menyiasat bagaimana peruntukan-peruntukan wakil rakyat boleh dihabiskan dalam masa yang begitu singkat sehingga memaksa kerajaan negeri mengeluarkan peruntukan tambahan kepada majoriti DUN2 dalam Selangor.(Rujuk "Pegawai Kerajaan Dibuli SELCAT? Saksikan Sendiri di Youtube")
Sebelum Hari Raya AidilFitri tahun ini, MB Selangor serta beberapa exco telah mengadakan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Negeri (MTES). Di dalam mesyuarat tersebut, MB telah di “hijack” oleh para DO. Mereka mengadu kononnya mereka telah dilayan dengan cara yang tidak menyenangkan sekali di dalam sessi prosiding SELCAT.
Dato’ Hasan, pada masa itu menghadiri mesyuarat MTES, dengan terus menyokong rintihan para DO dan ADO berkenaan. Dan Dato Hasan membuat sokongan tersebut dengan impromptu tanpa merujuk kepada wakil PAS di dalam SELCAT, yakni YB Saari Sungip.MB pula setelah mendengar komplen dari para DO, telah berjanji akan mengadakan pertemuan dengan SELCAT serta para DO dan ADO bagi menyelesaikan isu-isu yang dibangkitkan oleh para DO.
Jawapan Kepada Media Hasan Ali TIDAK MERUJUK KEPADA SELCAT dan Wakil PAS Dalam SELCATTiba-tiba pada 24 September, Dato Hasan, dalam menjawab soalan wartawan, telah menyelar SELCAT dan meminta SELCAT mengubah cara dan kaedah perjalanan kerana menurut beliau melayan para DO seperti budak-budak. Beliau juga mencadangkan supaya keanggotaan SELCAT diubah dan dimasukkan sekali nama-nama yg terkenal dari kalangan bekas-bekas hakim dan mereka yang dikenali dan dihormati dalam bidang undang-undang.
Beliau juga meminta supaya SELCAT mengadakan satu buku panduan bagi memastikan perjalanan SELCAT ini tidak tercemar.Antara kata beliau yang dilaporkan oleh Bernama adalah:
"Many of them complained that they were being questioned for decisions made by ex-politicians, and treated like school kids.”
Barang diingat, kenyataan media Hasan Ali ini dibuat SEBELUM perjumpaan antara SELCAT dan para DO diadakan. Juga, Hasan Ali tidak sedikit pun MERUJUK KEPADA SELCAT dan WAKIL PAS dalam SELCAT bagi mendapat gambaran yang seimbang serta berasas semasa membuat kenyataan ini. Beliau percaya bulat-bulat pada dakwaan pegawai-pegawai kerajaan.Sedangkan cara Teng menyoal pegawai2 ini serupa dengan cara Teng menyoal Datin Khairiyyah. Takda pun kita dengar Datin Khairiyyah merengek2 macam budak kecik.
Mesyuarat Khas Perhubungan Negeri Selangor Membincangkan Isu SELCAT .
Kenyataan Hasan Ali itu telah mengundang kemarahan banyak pihak termasuk beberapa pimpinan PAS Selangor seperti Khalid Samad dan Saari Sungip. Untuk menenangkan keadaan Dato Hasan telah memanggil mesyuarat khas Perhubungan PAS Selangor.
Di dalam mesyuarat tersebut, Dato Hasan telah mengatakan bahawa isu SELCAT ini telah pun dibincangkan dalam mesyuarat exco dan exco telah bersetuju untuk membaiki kaedah dan perjalanan SELCAT. Beliau juga berkata kenyataan yang beliau buat itu adalah atas platform beliau sebagai exco dan bukannya sebagai PJ PAS Selangor.
Mesyuarat khas perhubungan Negeri Selangor itu juga TIDAK MENJEMPUT YB Saari Sungip, wakil PAS dalam SELCAT untuk member keterangan. Dan Hasan Ali tidak sebut pun pasal MTES dan komitmen MB untuk menemukan para DO bersama SELCAT.Mesyuarat itu juga dicemari oleh para YDP yang dangkal pemikiran yang sebuk membawa isu wala’, padahal isu yang sebenarnya adalah SELCAT dan Hasan Ali membuat kenyataan terbuka kepada media. Padahal “Tahaluf Siyasi” ini juga salah satu dari dasar PAS. Bodoh juga setengah-setengah YDP PAS ni. Wakil Pemuda juga bodoh sebab berkata yang PAS seharusnya memperjuangkan hak Melayu-Islam di Selangor. Padahal Islam itu “rahmat ke seluruh alam” mencakupi segenap manusia, binatang2 dan tumbuh2an.
Hasan Ali Berdiam Diri Sepanjang Pertemuan SELCAT Bersama DO dan ADO
Akhirnya, pada 20 September 2009, diadakan pertemuan antara SELCAT dan para DO, seperti yang dijanjikan MB sebelum Hari Raya. Di dalam mesyuarat tersebut, YB Teng telah menerangkan kepada para DO dan ADO, beliau bersikap kasar sedikit kerana para DO dan ADO tidak mahu memberi kerjasama kepada beliau di dalam menjawab soalan-soalan yang beliau berikan. Para DO dan ADO lebih suka bersilat dan mengelak dari menjawab soalan beliau dengan baik.
Sedangkan YB Teng cuma ingin tahu apakah prosedur yang digunakan oleh para DO dan ADO yang membolehkan mereka mengeluarkan wang dengan begitu banyak sekali. Soalan mudah yang sepatutnya dijawab oleh DO dan ADO itu tidak dijawab dengan baik, dan mereka lebih suka bersilat dan mengelak. Sedangkan soalan beliau itu mudah dan “straight to the point”. Sebab itulah beliau kelihatan sedikit agresif kerana mendesak para pegawai2 ini menjawab soalan beliau.
Selain dari itu, Teng juga berkata, beliau juga merasa tersinggung dengan sikap para pegawai-pegawai kerajaan yang menampakkan kebongkakan mereka di dalam menjawab soalan mereka. Sehingga ada pegawai berkata menegluarkan pembayaran beratus-ratus permohonan dalam satu hari itu adalah normal. Jawapan yang berbentuk meremehkan serta merendahkan taraf pemikiran para AJK SELCAT inilah yang membuat YB Teng sedikit marah dan tersinggung menyebabkan beliau terpaksa mendesak para pegawai untuk memberi jawapan yang jitu.
Dalam perjumpaan dengan DO dan ADO itu, MB telah meminta Dato Hasan untuk berkata-kata namun Dato Hasan membisu seribu bahasa sepanjang majlis itu. Ertinya sekiranya Dato Hasan mendapat maklumat yang seimbang dari anggota SELCAT terutamanya dari YB Saari Sungip, nescaya Dato Hasan tidak akan percaya bulat2 cerita kononnya SELCAT melayan para DO dan ADO seperti budak-budak.
Dan akhirnya, keputusan yang diambil adalah SELCAT dikekalkan dan tiada perubahan dari segi prosedur yang akan dibuat oleh SELCAT. Ertinya segala yang diperkatakan oleh Hasan Ali adalah BOHONG semata-mata.
Hasan Ali Sanggup Berbohong
Sedih sekali apabila Hasan Ali sanggup berbohong kepada Perhubungan Negeri dalam isu ni Kononnya sudah ada keputusan exco, kononnya dia berbuat begini kerana membela melayu kerana DAP memperjuangkan Cina, kononnya para pegawai kerajaan dilayan seperti budak kecil.Semua bohong yang dibawa oleh Hasan Ali yang ditaja oleh pegawai2 kerajaan negeri yang bersubahat dalam korupsi dan salah guna kuasa UMNO dan BN. Perjuangan Melayu apakah yang hendak diperjuangkan oleh Hasan Ali di dalam melindungi pegawai2 kerajaan yang terlibat dalam korupsi?
Tindakan Dato Hasan ini memberi gambaran bahawa PAS dan Islam mengharamkan “beer” tapi menyokong korupsi.Dan yang lebih besar kesalahan Hasan Ali adalah beliau telah bertindak lebih kuah dari sudu apabila isu ini telah dijamin akan diselesaikan oleh MB sendiri. Sepatutnya kalau ada kenyataan akhbar, harus datang dari MB bukan Hasan Ali.Bila MB suruh bercakap malam tu, tak bercakap pula. Senyap sunyi.
Kita semua sudah maklum Dato Hasan ada sebuah NGO bawah tanah bernama “Promis” yang selalu mengadakan pertemuan di rumah Dato Hasan. PROMIS ini adalah terdiri dari pegawai-pegawai kerajaan Selangor dan saya yakin mereka inilah yang merancang untuk Dato Hasan melakukan tindakan yang menghina serta menjatuhkan maruah SELCAT dan Pakatan Rakyat.Pegawai2 Kerajaan Ni Macam Pondan, Datin Khairiyah Lagi “Gentleman”Hakikatnya memang pegawai2 Kerajaan Selangor ni taraf pondan. Kalau tengok sessi soal jawab dengan DAtin Khairiyyah tempohari, takda pun Datin Khairiyyah ni komplen dilayan macam ni la, macam tu la. Takda pulak dia datang merengek2 macam budak kecik. Steady je Datin Khairiyyah menjawab soalan-soalan yang diberikan oleh Azmin dan Teng.
Datin Khairiyyah tu lebih “lelaki” dari semua pegawai2 dan DO tempohari. Sikit pun dia tak komplen. Tapi, pegawai2 ni komplen lepas tu buat fitnah kata dilayan macam budak-budak. Mungkin mereka ni memang budak-budak pun, sebab tu mereka merengek macam budak-budak.Hasan Ali yang pegi sokong pegawai-pegawai ni saya pun tak tahu nak panggil apa?Pegawai2 Ini Mahu Melindungi UMNOHakikatnya, pegawai2 ini mahu melindungi UMNO dan isu dilayan seperti budak2 ini cuma mahu mengalih perhatian umum dari isu yang sebenar, yakni wang rakyat digunakan untuk kempen UMNO dan Barisan Nasional.
Pegawai pertama yang membuat kenyataan media adalah Bakhtiar Husin, seorang DO yang terkenal ke “UMNO” an nya. Beliau mengamuk2 dan melepaskan kemarahan beliau dengan membuat kenyataan akhbar kepada Harian Sinar sekaligus melanggar “General Orders”.Hakikat sebenarnya, beliau satu-satu nya DO yang mendedahkan bahawa pengeluaran peruntukan sekaligus pada bulan March 2008 adalah bertujuan untuk mencipta impak politik (yang berpihak kepada BN).
Tulang Besi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan