klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Jumaat, 25 Februari 2011

PENGERUSI KESATUAN ULAMA SEDUNIA ,TOKOH MAAL HIJRAH ANTARABANGSA DITUDUH PENGANAS OLEH NAJIB

Anwar kesal Najib label Yusuf Qaradawi sebagai pengganas

KUALA LUMPUR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap Datuk Seri Najib Razak memusuhi Islam apabila melabel Sheikh Yusuf al-Qaradawi sebagai pengganas dan pelampau.

“Najib menyelar gerakan Ikhwan kerana terlibat dengan keganasan dan melahirkan kebimbangannya terhadap Sheikh Yusuf Qaradawi. Prasangka ini mewakili sikap musuh Islam,” kata Ketua Pembangkang itu melalui twitternya.

Najib hari ini melabel Yusuf Qaradawi yang juga Pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia dan ada kaitan dengan pertubuhan Ikhwanul Muslimin, sebagai pengganas sewaktu bercakap pada satu persidangan di Istanbul.

“Sesiapa saja yang mahu menjadi sebahagian dari proses politik (Mesir) perlu mengambil nilai yang sesuai dengan demokrasi. Ikhwanul Muslimin sepatutnya tidak menjadi sebahagian dari proses itu selagi mereka tidak menolak keganasan dan sikap
pelampau (mereka),” kata Najib.

Kenyataan Perdana Menteri itu dipetik dari National Review, sebuah majalah politik antarabangsa dalam talian.

Najib dilapor berkata, beliau ‘risau, sangat risau’ dengan Yusuf Qaradawi yang kerana menganggap pemimpin seperti itu akan menyesatkan Timur Tengah kerana menghalalkan keganasan.

“Kita hilang jalan pertengahan kepada puak pelampau di Timur Tengah,” kata Najib, dipetik.

Kenyataan Najib mengejutkan banyak pihak kerana Qaradawi adalah tokoh Islam yang dihormati di seluruh dunia, baik di kalangan masyarakat Barat mahupun dunia Islam.

Malah, Yusuf Qardawi pada 18 Disember 2009, dianugerah gelaran Tokoh Maal Hijrah Antarabangsa 1431H oleh Timbalan Yang DiPertuan Agung pada masa itu, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah.

*** paparan gambar adalah hiasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan