Selasa, 8 Disember 2009
AMK TERENGGANU BERJAYA SERAH MEMORANDUM BANTAHAN BAIKPULIH STADIUM SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN OLEH KONTARKTOR ASAL
Stadium Runtuh – AMK Serah Memorandum Bantahan
KUALA TERENGGANU - Angkatan Muda Keadilan ( AMK ) Negeri Terengganu akan menyerahkan memorandum membantah keputusan kerajaan mengarahkan syarikat asal membaiki semula bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin (SMZA).
Mahathir seorang ‘Racist’” Laknat Nazri
MEMORANDUM BANTAH TINDAKAN KERAJAAN MENGARAHKAN KONTRAKTOR ASAL MEMBAIKPULIH STADIUM SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN KEPADA YB MENTERI KERJA RAYA
Ruj. Kami : AMK.TRG – 01-09 Bil (12 )
Tarikh : 8 Disember 2009
YB Menteri Kerja Raya ,
Kementerian Kerja Raya ,
Kompleks Kerja Raya,
Jalan Sultan Salahuddin,
50580 Kuala Lumpur
Yang Berhormat ,
BANTAHAN TERHADAP KEPUTUSAN KERAJAAN MENGARAHKAN KONTRAKTOR ASAL MEMBAIKI DAN MEMBAIKPULIH STRUKTUR BUMBUNG STADIUM SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN
Adalah dengan segala hormatnya merujuk kepada perlara di atas .
2. Angkatan Muda Keadilan Negeri Terengganu MEMBANTAH keputusan kerajaan melalui Mesyuarat Pasca-Kabinet pada 6 November 2009 mengarahkan kontraktor asal membaiki dan membaikpulih struktur bumbung Stadium Sultan Mizan Zainalk Abidin yang runtuh pada Jun lalu .
3. Beserta ini disertakan memorandum bantahan untuk perhatian dan tindakan Yang Berhormat .
4. Keputusan tersebut hendaklah dikaji , dihentikan serta ditarik balik kerana syarikat-syarikat tersebut adalah GAGAL melaksanakan tanggungjawab yang mengakibatkan runtuhnya stadium tersebut sepertimana kenyataan Yang Berhormat , kejadian memalukan negara itu .
Sekian , Terima kasih .
SELAMATKAN WANG RAKYAT TERENGGANU
Saya yang menjalankan tugas ,
FARIZ MUSA
Ketua AMK Negeri Terengganu
______________________________________________
Tarikh : 8 Disember 2009
MEMORANDUM
BANTAHAN TERHADAP MEMBAIKI DAN MEMBAIKPULIH STRUKTUR BUMBUNG STADIUM SULTAN ZAINAL ABIDIN KEPADA KONTRAKTOR ASAL DAN DEDAHKAN LAPORAN TRAGEDI STADIUM SUKTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN RUNTUH KEPADA RAKYAT
Angkatan Muda Keadilan ( AMK ) Negeri Terengganu MEMBANTAH tindakan Kerajaan melalui Mesyuarat Pasca-Kabinet pada 6 November 2009 memutuskan pihak kontraktor bertanggungjawab membaiki semula dan membaik-pulih struktur bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin (SSMZA) di Gong Badak yang runtuh Jun lalu .
Tindakan Kerajaan menyerahkan tanggungjawab kepada kontraktor asal iaitu syarikat konsortium iaitu Genggam Mercu Sdn. Bhd. , Bina Struktur Sdn. Bhd. dan Amarcon Sdn Bhd. serta sub-kontraktor daripada Korea adalah satu tindakan yang keterlaluan sedangkan syarikat dan kontraktor tersebutlah yang bertanggungjawab mengakibatkan keruntuhan SSMZA tersebut . Bagaimana kerajaan boleh memberikan sekali lagi kepercayaan kepada syarikat-syarikat tersebut yang ternyata GAGAL .
AMK Negeri Terengganu juga mendesak pihak kerajaan agar semua projek-projek yang dilaksanakan oleh syarikat-syarikat kontraktor tersebut DISENARAI HITAM , DIGANTUNG atau DIHENTIKAN sama ada yang masih atau sedang beroperasi dan termasuk yang akan datang dengan SEGERA .
Walaupun semua kos untuk kerja-kerja baik pulih itu dipertanggungjawabkan kepada kontraktor asal kerana SSMZA berkenaan masih dalam tempoh jaminan mereka namun begitu tindakan Kerajaan adalah terlalu dangkal apabila masih terus memberikan kepercayaan kepada syarikat-syarikat ko0ntraktor yang tidak berpengelaman dan gagal tersebut membaik pulihkan SSMZA , dengan secara tidak langsung meletakkan sekali lagi keselamatan dan nyawa rakyat serta DYMM Sultan Terengganu akan terancam .
Tindakan tergesa-gesa Kerajaan mengarahkan pembaikpulih stadium tersebut adalah dipertikaikan sedangkan pihak JKR masih belum memberikan laporan secara lengkap dan terperinci punca berlakunya SSMZA tersebut runtuh . Malah laporan siasatan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah ( SPRM ) masih belum diketahui statusnya .
Malah selain syarikat-syarikat kontarktor terbabit yang bertanggungjawab , JKR Negeri Terengganu juga terlibat dan berperanan sehingga terjadinya kejadian bumbung runtuh di SSMZA. Ini adalah kerana JKR adalah pihak yang bertanggungjawab penuh terhadap projek berkenaan kerana ianya adalah projek di bawah selenggaraan JKR .
AMK Negeri Terengganu mempersoalkan kenapa tiada tindakan yang diambil oleh Kementerian Kerja Raya terhadap JKR Negeri Terengganu di atas kegagalan dan kecuaian yang telah mengakibatkan SSMZA yang berharga RM292 juta tersebut runtuh walaupun baru dirasmikan pada 2 Mei 2007 . Sepertimana yang dimaklumkan oleh JKR Negeri Terengganu bahawa SMZA belum memperolehi SIJIL SIAP KERJA . Ini adalah merupakan jenayah yang tidak dapat dimaafkan .
AMK Negeri Terengganu bersetuju bahawa kos membaikpulih SSMZA tersebut sememangnya ditanggung oleh kontraktor tersebut tetapi tindakan menyerahkan membaikpulih stadium atau struktur bumbung SSMZA tersebut semestinya diserahkan kepada syarikat yang berpengalaman dan berwibawa selepas laporan lengkap dibuat oleh pihak JKR serta melantik kontraktor tersebut melalui SISTEM TENDER TERBUKA .
AMK Negeri Terengganu mempersoalkan kenapa sehingga sekarang tidak ada sebarang laporan yang dibuat oleh pakar perunding dari Britain yang telah dipertanggungjawabkan oleh pihak kerajaan didedahkan kepada rakyat umum .
AMK Negeri Terengganu mendesak agar kertas laporan siasatan oleh pakar perunding dari Britain yang mempunyai cawangan di Kuala Lumpur sepertimana kenyataan YAB Menteri Besar Terengganu pada 3 Julai 2008 dijangka siap dalam tempoh 3 bulan didedahkan kepada umum kerana ianya melibatkan wang rakyat .
AMK Negerti Terengganu bersetuju dengan kenyataan YB Menteri Kerja Raya bahawa kejadian stadium runtuh adalah sangat memalukan negeri dan negara . Justeru , mendesak agar tragedi yang memalukan negeri dan negara ini ditangani dengan bijaksana , telus dan profesional dan tindakan keputusan menyerahkan kepada syarikat-syarikat kontraktor tersebut dikaji dan dihentikan dan ditarikbalik dengan sertamerta .
SELAMATKAN WANG RAKYAT TERENGGANU
FARIZ MUSA
Timbalan Ketua AMK Malaysia
merangkap
Ketua AMK Negeri Terengganu
Mencipta Legenda Pakatan Rakyat
oleh : Ooi Heng
Dalam satu jawapan bertulis daripada Jabatan Perdana Menteri kepada Dewan Rakyat pada 19 November 2009, sejumlah 4.3 juta (4,300,542) orang warga Malaysia tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi walaupun telah memenuhi kelayakan.
Menurut Laporan Ekonomi 2009/2010 yang dikemukakan Kementerian Kewangan, populasi Malaysia telah mencatat 27.73 juta orang pada tahun 2008. Dengan kata lain, mereka yang layak tetapi tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi, mencatat 15.5% daripada jumlah populasi Malaysia.
15.5% populasi tidak mendaftar
Sebelum pilihan raya umum pada 8 Mac 2008, statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan sejumlah 4.80 juta warga tidak mendaftarkan diri sebagai pengundi walaupun layak. Seandainya perangkaan-perangkaan rasmi ini adalah benar, apakah ia menunjukkan bahawa proses "tambah dan tolak" dalam tempoh satu dua tahun ini masih mengekalkan bilangan pengundi belum berdaftar pada paras yang tinggi?
Sebaliknya, dalam PRU yang akan datang, seandainya pengundi baru ini masuk ke dalam barisan puluhan juta pengundi, 15.5% daripada populasi ini bakal memberi impak yang besar kepada keputusan PRU, malah menjadi penentu siapakah yang bakal mengambil alih kuasa kerajaan persekutuan.
Di samping itu, analisa Malaysiakini berdasarkan perangkaan Think Tank negeri Pulau Pinang, Socio-Economic and Environmental Research Institute (SERI) menunjukkan perubahan kecenderungan 6-10% pengundi pada PRU yang akan datang, bakal menentukan sama ada BN akan kehilangan kuasa kerajaan persekutuan, dan memberi laluan kepada peralihan kuasa dari parti ke parti.
Dengan kata lain, seandainya PR ingin merampas kuasa kerajaan persekutuan dalam PRU ke-13, maka PR perlu memandang serius perangkaan yang dikemukakan oleh JPM dan SERI.
Spekulasi tarikh PRU ke-13 tersebar luas kebelakangan ini. Malah ada yang menjangka, seandainya kerajaan BN menyambut "Hari Malaysia" secara besar-besaran pada tahun depan, bau PRU terhidu dalam Bajet 2011 pada tahun depan, kolej persendirian dipertingkatkan martabatnya menjadi universiti, berita (yang kelihatan) baik dalam ekonomi terhidang, maka, langkah PRU ke-13 semakin menghampiri.
Kempen pendaftaran secara besar-besaran
Andaikan PRU ke-13 jatuh pada akhir tahun 2010 atau kemudian. Sekiranya dilihat kepada anggaran Laporan Ekonomi Tahun 2009/2010, populasi akan menambah sebanyak 1.15juta orang pada masa itu. Apakah ini juga bermakna bilangan mereka yang layak tetapi tidak mendaftar sebagai pengundi, akan menunjukkan pertambahan yang jelas?
Perubahan angka ini menunjukkan, seandainya tiga parti komponen PR tidak mempercepatkan langkahnya untuk menggerakkan kempen pendaftaran pengundi, dan hanya dijalankan secara berselerak, maka kesannya mungkin ditenggelamkan oleh slogan "1Malaysia".
Slogan "1Malaysia" yang dibayar dengan mahal itu walaupun gagal memberi kesan untuk menyelesaikan gejala rasuah, rasisme, penjenayahan, kelembapan perusahaaan kecil dan sederhana (PKS), namun tetap memberi pengaruh kepada pemuda setelah dipropagandakan secara meluas.
Untuk menangkis serangan kempen "1Malaysia", kempen pendaftaran pengundi ini perlu menonjolkan satu ikon yang mampu menggarap imaginasi pengundi muda. Ikon ini adalah penting dan semestinya seorang "idola politik". Maka, pelaksanaan kempen ini di peringkat bahagian memerlukan penyelarasan antara parti komponen PR, dan kesediaan wakil rakyat kawasan itu untuk menerima ikon tersebut.
Pendek kata, ia menguji keikhlasan kerjasama antara parti komponen dalam PR, dan kelapangan dada pemimpin bahagian untuk menerima bahawa dirinya mungkin bukan "idola politik" yang dijadikan sebagai ikon.
PR perlu melihat survey Merdeka Center dengan optimis, tetapi jangan melihatnya dengan sikap yang sama terhadap laporan SERI. Lain kata seandainya krisis ekonomi global meletus untuk kali kedua, atau keruntuhan sistem ekonomi Malaysia dalam masa terdekat ini. Kalau tidak, agak sukar bagi PR untuk menguasai peralihan kecenderungan 6-10% pengundi.
Kempen pendaftaran pengundi juga perlu mengambil kira realiti bahawa ketidaksamarataan dalam pembahagian kawasan pengundian. Ditambah pula sistem "first-past-the-post" yang diamalkan, maka harapan PR untuk memerintah di pusat mungkin tidak kesampaian.
Ini kerana jikalau kebanyakan belia mendaftarkan diri secara kolektif sebagai pengundi bandar, maka kami boleh membuat andaian bahawa dalam kawasan-kawasan tertentu, calon yang bodoh mungkin mampu mengekalkan kerusinya dengan undi majoriti yang lebih besar, tetapi usahlah PR berharap untuk memerintah di pusat.
*Ooi Heng ialah penganalisa politik. Tulisan ini diterjemahkan dan disunting Lim Hong Siang.