klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 25 Januari 2010

Hasmuzir ( Jak ) ditahan sewaktu edar risalah qazaf


Saya balik ke rumah semalam jam 4.30 pagi.

Hasmuzir ( Jak ) , Setiausaha Kerja AMK Malaysia ditahan oleh pihak polis sewaktu sedang mengedarkan risalah qazaf yang diterbitkan oleh AMK Malaysia sewaktu ceramah DSAI di Lembah Pantai . Sebelum itu pihak polis telah menghalang ceramah yang sedang diadakan iaitu ketika DSAI sedang menyampaikan ucapan .
Jak di bawa ke Balai Polis Pantai . Teman-teman seperti Najmee ( Ketua AMK Subang ) , Azman ( Timbalan Ketua AMK Kelana Jaya ) , Sdr Nazree ( bekas Pengerusi Gerak ) dan ramai lagi telah berada di Balai Polis memberikan sokongan kepada Jak.
Dalam jam 2.15 pagi Jak telah di bawa ke Balai Polis Brickfeild utuk diambil gambar dan cop jari. Dalam jam 3.15 pagi , Jak dibebaskan dengan ikat jamin polis.

ISU ALLAH DARI PERSPEKTIF LAIN

Oleh Dr Syed Husin Ali

Isu penggunaan kalimah Allah oleh bukan Muslim masih berlarutan dan hangat lagi. Sebahagian rakyat marah, Kerajaan sudah kehilangan arah serta prinsip dan para pemimpin utama Umno pula ternyata kelamkabut (confused).

Seperti yang kita ketahui, kontroversi yang berlaku berpunca dari syarat yang dikenakan olehKementerian Dalam Negeri ke atas akhbar Herald, yang dikendalikan oleh sekumpulan Katolik. Dalam permit yang dikeluarkannya, KDN melarang akhbar itu menggunakan perkataan Allah.

Pihak Herald membawa larangan ini ke mahkamah dan berjaya mendapat kemenangan. Keputusan mahkamah menimbulkan rasa bimbang dan marah di kalangan ramai Muslim. Memang tidak boleh dinafikan bahawa sikap dan pendirian sebahagian mereka ikhlas, berhemah dan tulen.

Mengambil Kesempatan

Maslahnya, kemarahan dan kebimbangan orang ramai ini diambil kesempatan oleh pihak-pihak tertentu, termasuk pemimpin-pemimpin besar Umno. Mereka melihat isu ini boleh diperalatkan untuk melemahkan Pakatan Rakyat dan mendapatkan bagi mereka sokongan dari orang (atau pengundi) Melayu.

Juga, para pemimpin Umno merasakan bahawa pelbagai matlamat lain boleh dicapai jika isu Allah ini mereka tangani dengan baik. Seorang menteri kanan Umno sungguh-sungguh yakin isu ini boleh meretakkan jikalau tidak memecahkan hubungan antara PAS dengan DAP dan menamatkan sejarah Pakatan Rakyat.

Selain itu, pimpinan tertinggi Umno melihat dengan memperalatkan isu ini mereka boleh menggerakkan sokongan golongan Melyu/Muslim dari semua peringkat. Mereka tahu isu ini dianggap dekat dengan hati orang Melayu/Muslim dan berharap akan tenggelamkan isu-isu seperti korupsi, salahguna kuasa, kehilangan enjen jet dan pembunuhan Altantuya.

Apabila Menteri membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah dan Perdana Menteri membenarkan demosnstrasi, isu ini menjadi lebih besar dari yang sepatutnya. Masyarakat Muslim semakin marah. Tindakan-tindakan extremis tidak dapat dikawal lagi.

Keputusan mahkamah hanya memberi kebenaran kepada Herald saja untuk menggunakan kalimah Allah. Malagnya ia dianggap boleh membuka jalan kepada seluruh masyarakat bukan Muslim – Kristian dan lain-lain – menggunakannya. Peluang untuk extremis memperalatkan isu ini semakin meluas.

Sikap dan tindakan Menteri mengambil keputusan untuk merayu di mahkamah dan membenarkan tunjuk perasaan sebenarnya bertentangan dengan Gazet Kerajaan sendiri, iaitu P.U. (A) 62 bertarikh 16 Februari 2009. Gazet ini menyatakan (1) Percetakan, penerbitan, pengedaran dan pemilikan apa-apa dokumen dan penerbitan yang berhubungan dengan agama Kristian yang mengandungi perkataan “Allah”, “Kaabah”, “Baitullah” dan “solat” adalah dilarang melainkan jika di kulit muka depan ditulis perkataan “UNTUK AGAMA KRISTIAN”.

Pemimpin-pemimpin Kerajaan bercakap tentang perlunya menghormati undang-undang. Kenapakah mereka tidak menghormati gazet yang mereka sendiri keluarkan? Kenapakah sebaliknya mereka perlu mengambil sikap dan tindakan yang dapat digunakan oleh segelintir extremis – termasuk dari Umno dan media perkauman sempit yang dikuasainya – untuk mengapi-apikan sentiment perkauman dan agama di kalangan rakyat?

Sikap dan tindakan tidak bertanggungjawab Menteri dan Perdana Menteri ini berjaya, buat sementara ini, menenggelamkan isu-isu yang menghantui mereka selama ini dan membantu mereka meraih sedikit sokongan dari masyarakat Muslim. Namun mereka gagal melemahkan apatah lagi menghancurkan Pakatan Rakyat.

Pendirian PAS dan KEADILAN

PAS telah mengambil pendirian berprinsip yang sama dengan KEADILAN bahawa tidak ada larangan bagi golongan bukan Muslim menggunakan kalimah Allah. Pada masa yang sama mereka mengingatkan supaya golongan Kristian tidak menyalahgunakan kebebasan ini untuk kepentingan sendiri. Anwar Ibrahim, sewaktu menemui pemimpin-pemimpin gereja telah menegaskan lagi perkara ini juga.

Pendirian PAS dan KEADILAN diterima baik oleh DAP serta golongan Kristian dan bukan Muslim yang lain. Pakatan Rakyat tidak berpecah dan akhirnya hancur, seperti yang diharapkan oleh para pemimpin Umno, bahkan terus kuat dan mantap.

Perdirian berprinsip kedua-dua parti ini berdasarkan beberapa faktor, antaranya: (i) Tiada hukum dalam Quran atau Hadith yang mengharamkan bukan Muslim mengguna kalimah Allah, (ii) sejarah penggunaan kalimah Allah oleh bukan Muslim ini sudah lama berlaku, termasuk dalam zaman Nabi Muhammad (saw), dan (iii) kalimah ini luas digunakan oleh bukan Muslim di banyak kawasan termasuk di rantau ini, terutama Sabah dan Sarawak, dengan tidak menimbulkan apa-apa masalah.

Mereka yang tidak bersetuju mengemukakan hujah bahawa sungguhpun ada ayat-ayat yang tidak menegah tetapi ada juga nas-nas Quran yang dapat ditafsirkan sebagai melarang bukan Muslim menggunakan kalimah Allah itu. Mereka berkata Quran hendaklah dilihat secara keseluruhan.

Sejarah memang tidak dapat dinafikan. Akan tetapi mereka berpendapat bahawa walaupun kalimah itu digunakan oleh tempat-tempat lain, ia tidak sesuai diguna oleh masyarakat di sini. Mereka berhujah rumpun Melayu mempunyai pandangan yang berbeza dan tersendiri disebabkan oleh faktor seperti bahasa dan budaya.

Apakah yang dimaksudkan dengan rumpun Melayu itu? Dari segi sosio-budaya, masyarakat Indonesia tergolong dalam rumpun Melayu. Juga masyarakat tradisional di Sabah dan Sarawak. Kenapakah di Sabah dan Sarawak, kerana pelbagai desakan, sekarang ini sudah diputuskan Kristian di sana boleh terus menggunakan kalimah Allah?

Kenapakah kebebasan ini diperluaskan lagi ke Wilayah persekutuan dan Pulau Pulau Pinang, kerana kononnya bukan Muslim lebih ramai? Mengapa dua peraturan dalam satu Malaysia? Bukankah ini pendirian politik yang sangat oportunis dan tidak berprinsip?

Hujjah Golongan Menentang

Ada beberapa hujah yang dikemukakan golongan yang menentang penggunaan kalimah Allah oleh bukan Muslim di negara ini. Antaranya: (a) Allah mempunyai makna yang khusus bagi ummat Melayu, (b) jika dibenarkan penggunaan kalimah ini dibimbangi lebih mudah orang Islam dapat dipengaruhi dan berubah ke agama Kristian, dan (c) ada anggapan bahawa wujud konspirasi atau sekurang-kurangnya strategi Kristian, khususnya Katolik, untuk menarik lebih ramai orang Melayu/Muslim dengan memperalatkan kalimah Allah.

Hujjah (a) dengan sendiri tidak bererti apa-apa apabila tiada keputusan yang sama bagi seluruh Malaysia. Sarawak, Sabah, Wilayah Persekutuan dan Pulau Pinang diberi keistimewaan menggunakan kalimah Allah itu. Jadi tiada keseragaman atau sifat yang unik bagi seluruh Malaysia. Hujah ini menjadi lemah.

Mengenai hujah (b) pula, ini menunjukkan sesetengah orang Muslim tidak yakin kepada kekuatan iman sendiri. Memang benar ramai Muslim yang tidak kuat iman dan tidak dalam pemahaman serta pengetahuan mereka tentang Islam. Para ulamak dan pemimpin Ngo yang lantang mempertahankan penggunaan Allah untuk Muslim saja tidak aktif melakukan dakwah dan tarbiah di kalangan masyarakat Muslim untuk menanam iman dan mengukuhkan pengetahuan di kalangan ummah.

Mereka ini harus mempertingkatkan usaha dan jangan semata-mata menyalahkan pengembang agama lain yang lebih giat dan rajin. Jika mereka komited serta berusaha rajin, ada kemungkinan lebih ramai orang Kristian dan bukan Muslim lain akhirnya memeluk agama Islam pula.

Kita lihat di Sabah dan Sarawak, walaupun kalimah Allah sudah lama digunakan di geraja, namun boleh dikatakan hanya segelintir sangat kecil saja Muslim yang berubah agama. Salah satu sebabnya, walaupun kebanyakan Muslim tidak mempunyai pengetahuan mendalam tentang Islam, namun iktikad yang mereka pegang secara tradisional tidak mudah diubah. Mengapakah begitu takut? Bukankah Muslim majoriti di negara ini dan kedudukan Islam dipertahan oleh Perlembagaan?

Sebaliknya, dalam suasana kalimah Allah bebas dan luas digunakah, di Sabah dan Sarawak bilangan orang Kadazandusun dan Iban yang masuk Islam besar juga. Ini dalam keadaan hampir tiada dakwah dan tarbiah yang dijalankan oleh badan-badan kerajaan atau bukan kerajaan. Fikirkanlah apa boleh berlaku jika ada rancangan dakwah dan tarbiah yang tersusun

Tentang hujah (c) pula, memanglah menjadi tujuan mana-mana untuk mengembangkan pengaruhnya. Tetapi kita harus ingat di negara seperti Indonesia, yang selalu disebut-sebut, agama Kristian berkembang bukan kerana penggunaan kalimah Allah yang tidak terbatas di sana. Faktor paling penting ialah kerja-kerja kebajikan yang mereka lakukan dan kesediaan para mubaligh mereka untuk hidup bersama-sama masyarakat tempatan, terutama yang di pinggiran atau pedalaman.

Tindakan Sepatutnya

Kenapakah di negara ini tiada usaha yang serius untuk mengukuhkan iman dan meningkatkan pengetahuan agama di kalangan masyarakat Muslim. Mengapakah lemah sekali usaha pendakwah Islam di kalangan Orang Asal, misalnya? Apa sebab Kerajaan tidak memberi bantuan lebih kepada pendidikan agama bahkan ada pula usaha hendak menutup sekolah agama? Mengapa Kerajaan tidak memberi lebih bantuan, terutama dalam bentuk kewangan, kepada pendakwah yang hendak mengembangkan Islam?

Sikap mereka yang benar-benar prihatin terhadap ketahanan dan perkembangan Islam bukanlah dengan menyalahkan golongan agama lain atau menyekat usaha-usaha mereka. Yang seharusnya mereka lakukan ialah berusaha dengan lebih kuat untuk berdakwah serta bertarbiah.

Mereka harus lebih giat menjalankan kerja-kerja kebajikan untuk rakyat. Mereka sepatutnya mendesak Kerajaan supaya memberi bantuan serta peruntukan lebih besar kepada pendakwah-pendakwah dan juga kepada pusat-pusat pendidikan Islam di semua peringkat. Umno yang mendakwa sebagai pejuang orang Melayu dan agama Islam jelas gagal melakukan semua ini.

Sebenarnya, walaupun sekiranya ada strategi dan agenda tertentu yang dirancangkan oleh pihak gerja atau kuil, misalnya, gerakan mereka pasti dibataskan oleh undang-undang. Sebabnya, Perlembagaan Malaysia tidak membenarkan aktivis-aktivis dari agama lain dari Islam melakukan dakwah di kalangan penganut agama Islam dan menukar kepercayaan mereka.

Akhirnya, pihak gereja boleh melakukan sesuatu yang penting untuk mengendur bahkan menamatkan ketegangan kaum dan agama yang runcing sekarang ini. Alangkah baiknya jikalau pemimpin-pemimpin utamanya mengumumkan mereka tidak mempunyai sebarang niat atau strategi tersembunyi untuk menggunakan kalimah Allah bagi mengembangkan agama mereka.

22 Januari 2010