klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Khamis, 14 Januari 2010

BAYARAN NAFKAH : LAKSANA PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG TERHADAP BEKAS SUAMI

KENYATAAN MEDIA
UNTUK EDARAN SEGERA

Tarikh : 13 Januari 2010

Wanita KEADILAN menyambut baik pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri; Datuk Jamil Khir Baharom bahawa Kerajaan akan melaksanakan skim pembayaran pendahuluan nafkah kepada isteri-isteri yang telah mendapat perintah nafkah dalam proses perceraian. Walau bagaimanapun; Wanita KEADILAN ingin mengingatkan Datuk Jamil Khir bahawa ini bukanlah penyelesaian bagi ketidak-upayaan Kerajaan menguatkuasakan pembayaran nafkah oleh bekas suami kepada bekas isteri dan anak-anak di bawah jagaan mereka.

Bukan setakat itu saja; soalan yang kritikal dari skim ini ialah oleh kerana pendahuluan ini berbentuk pinjaman; maka siapakah yang perlu bayar balik penjaman ini? Bekas suami atau bekas isteri? Apakah tempoh yang diberikan untuk bayar balik pinjaman ini ? Bagaimana jika bekas isteri mengambil masa yang panjang untuk menstabilkan kehidupan? Bagaimana pula jika bekas suami ingkar dan tidak bayar nafkah seperti yang diputuskan oleh mahkamah?

Pihak yang akan melaksanakan skim ini hendaklah memperhalusi mekanisma yang cekap dan adil dari segi perlaksanaan agar wanita-wanita yang bercerai dapat meneruskan kehidupan mereka dan anak-anak di bawah jagaan mereka dapat dipelihara kebajikannya di samping wang rakyat tidak habis begitu sahaja melayani karenah birokrasi. Selain dari mengelakkan bekas suami dari mengambail kesempatan dari skim ini untuk menangguhkan bayaran nafkah, pihak-pihak berwajib hendaklah mengambil langkah pro-aktif mendidik masyarakat agar tanggungjawab terhadap anak-anak dan bekas isteri tetap dilaksanakan agar institusi keluarga tetap utuh untuk mengeluarkan anak-anak yang stabil emosinya.

Bekas-bekas suami yang ingkar membayar nafkah hendaklah dianggap sebagai penjenayah kerana membiarkan anak-anak dan bekas isteri menderita apabila mereka mengelak dari melaksanakan tanggungjawab kekeluargaan. Penguatkuasaan undang-undang perlu dilaksanakan untuk menghentikan keperitan bertahun-tahun ini yang diabaikan oleh pihak Kerajaan UMNO/ BN.


HAJJAH ZURAIDA KAMARUDDIN
Ketua Wanita KEADILAN
Merangkap Ahli Parlimen Ampang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan