klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Jumaat, 21 Mei 2010

sibu membara semangat Rosli Dhoby



11 Mei 2010 , saya ke rumah arwah Rosli Dhoby , bertemu kakak beliau nenek Yak Fatimah Dhoby. Tak sangka saya yang pernah membaca kisah perjuangan pejuang yang mati di tali gantung sewaktu berumur 17 tahun kerana membubuh Sir Duncan Stewart , hari tersebut saya berada di rumah beliau. Nenek Yak Fatimah yang sudah berumur 82 tahun.

Melihat gambar Rosli Dhoby dan surat-surat beliau yang dikirim oleh beliau sewaktu dalam penjara dan sebelum dihukum gantung .

Terasa dekat dengan ahli keluarga beliau , nek Yak Fatimah waktu itu sedang mengurut kaki , sudah terlalu uzur. Kami bersetuju untuk adakan program di rumah keluarga arwah pada 14 Mei jam 4 petang.

Dijangka akan turut dihadiri YAB Tan Sri Khalid Ibrahim . Kalau kesempatan DSAI juga akan bersama .

Otak saya berlegar , semangat dan keberanian Rosly Dhoby wajar ada dalam jiwa orang melayu di DUN Nangka. Rosli Dhoby adalah ikon anak muda.

perbincangan dengan YB Tian Chua , di Idaman Cafe memberikan satu idea . Penubuhan YAYASAN ROSLI DHOBY . Saya minta YB Tian bincang dengan Tan Sri Khalid supaya dapat disumbangkan kewangan penubuhan yayasan tersebut . Kalau boleh semua MB dan Ketua Menteri PR sumbang kewangan . Lantik kakak beliau sebagaio salah seorang pemegang amanah .

Saya minta supaya Hasmuzair ( jak ) buat kertas kerja ringkas penubuhan Yayasan Rosli Dhoby untuk Yab Tan Sri Khalid .

14 Mei , Tan Sri Khalid telah umumkan YAYASAN ROSLI DHOBY di rumah arwah dan kerajaan selangor akan membiayai kos penubuhan yayasan dan RM10,000 untuk tabung yayasan .

Yayasan Rosli Dhoby akan dijadikan base untuk melatih anak-anak muda terutama Sarawak , menjana program latihan , kepimpinan , kebajikan , ekonomi dan sebagainya .

Malam tersebut juga AMK adakan program MALAM MEMPERINGATI ROSLI DHOBY di Idaman Cafe. Poster besar gambar Rosli Dhoby saya arah Haslan buat 3 helai . Tertera ayat BERANI BERUBAH , TOLAK PENJAJAHAN BARU !
Program yang sangat berjaya kerana ramai yang datang ! turut hadir DSAI , Tan Sri Khalid dan ramai pimpinan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan