klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Ahad, 20 Februari 2011

antara ganjaran RM 7,500 oleh Muhyiddin dan Janji Jingga PR kepada warga guru

Pada 10 Februari lalu, Muhyiddin yang juga timbalan perdana menteri dilaporkan berkata beliau mengumumkan tawaran baru (Bai'ah) untuk pengetua dan guru besar sebagai satu inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan.

Katanya, selepas setahun mengumumkan ganjaran kewangan, jumlah guru besar melepasi sasaran di luar jangkaan, iaitu pertambahan 12.1 peratus - peningkatan 600 peratus daripada sasaran 2 peratus. Dilaporkan seramai 924 guru besar disenaraipendek dan akan menerima RM7,500 seorang manakala lima peratus guru yang paling cemerlang akan menerima RM1,800 seorang dan selebihnya RM900 seorang.

Sudah pasti ramai guru-guru besar yang berlumpa-lumba bagi memperolehi ganjaran tersebut . Sudah pasti akan dikerah seluruh guru-guru bawahan untuk bekerja semaksimum boleh dengan mengerah keringat , masa dan ruang bagi memastikan cita-cita guru-guru besar tersebut tercapai bakal memperolehi ganjaran RM 7,500 . Satu jumlah wang yang sangat besar bakal diterima oleh guru-guru besar yang terpilih .

Suka atau tidak suka , guru-guru bawahan akan terpaksa mengikuti arahan guru-guru besar mereka kerana segala penentuan prestasi adalah dipantau oleh guru besar sebagai majikan di sekolah . Mengingkari bermakna engkar arahan ketua . Sudah pasti para guru menjadi mangsa guru-guru besar yang bercita-cita dengan inisiatif Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan ini . RM 7,500 adalah sangat lumayan .

Para guru biasa sudahlah terbeban dengan tugasan wajib mendidik anak bangsa , sudah pasti akan ditambah kerja mereka dengan aktiviti yang menjurus kepada arahan guru besar yang 'mata duitan' ini .

Warga guru adalah insan yang terbaik , akur kepada arahan , setia kepada tugasan , menjalankan amanah dengan bersungguh-sungguh .. wataknya adalah sangat mulia .. sudah pasti menjadi bahan mereka yang suka mengambil kesempatan demi kepentingan peribadi sendiri . Benarkah berlaku peningkatan 600% prestasi guru-guru besar yang melepasi sasaran ? Banyak mana keringat guru terperah bagi merealitikan guru-guru besar mereka melepasi sasaran tersebut ? Disenarai pendek sebagai mereka yang bakal menerima ganjaran RM 7,500 tersebut .

Tindakan Muhyiddin benar-benar telah menginaya para guru . Kenapa harus mengambil sikap sedemikian dalam meningkatkan prestasi para guru besar dan guru . Bukankah dengan meningkatkan gaji para guru dapat memberikan motivasi yang terbaik agar dapat mengurangkan bebanan mereka yang turut merasai angkara kenaikan harga barang makanan dan keperluan hidup .


Justeru JANJI JINGGA PR adalah yang terbaik dalam menjana mutu serta prestasi para guru di seluruh Malaysia . cadangan menaikkan gaji guru dan kakitangan awam RM 500 sebulan adalah satu pengiktirafan terhadap segala jasa dan pengorbanan mereka . Sedangkan ganjaran yang diumumkan oleh Muhyiddin tersebut hanyalah sekali sahaja dan sudah pasti memerlukan kepada jumlah dana yang besar bagi memenuhi ganjaran yang disediakan . J

anji Jingga PR adalah kenaikan RM500 sebulan setiap bulan bagi meringankan bebanan para guru . Kenaikan RM 500 sebulan memerlukan kos RM 3 billion setahun yang akan dirasai oleh para guru seluruh Malaysia .
Tindakan UMNO / BN khususnya Menteri Pelajaran mewujudkan ganjaran tersebut adalah merupakan gimik politik semata-mata yang bertujuan menginaya para guru bawahan .

Ubah sekarang , selamatkan Malaysia !


* saya pernah berkhidmat sebagai guru selama 17 tahun

Tiada ulasan:

Catat Ulasan