klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Selasa, 8 Mac 2011

ESOK 9 MAC 2011 - BICARA KES PISAU LIPAT 20 SEN

Esok 9 Mac 2011 , sepertimana yang diarahkan oleh Majestrit Mahkamah Masjestrit Kuala Kubu Baru ( KKB ) untuk kami hadir lagi untuk perbicaraan . Ini merupakan buat kali 5 kami hadir ke mahkamah untuk kes yang tak masuk akal iaitu dituduh di bawah Seksyen 426 , AKTA BAHAN KAKISAN , BAHAN LETUPAN DAN SENJATA MERBAHAYA .

Sepatutnya kami didakwa di bawah Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 , kerana sewaktu di tahan oleh pihak polis kerana membongkarkan banner-banner ( kain rentang ) yang berunsur fitnah dan provokatif terhadap pimpinan PR , calon PRK Hulu Selangor dan PR . Tetapi sewaktu dibawa ke Mahkamah Majestrit KKB daripada lokap Balai Polis Bukit Sentosa selepas kami dilokap selama 1 malam tiba-tiba kami didakwa di bawah kes Seksyen 426 kerana alasan terjumpa sebilah pisau lipat .

Apabila ditunjuk pisau tersebut adalah pisau yang berharga 20 sen dan sebilah mata pisau "cutter" yang tiada hulu ( mata pisau sahaja ) bagi mensabitkan kami dengan Akta bahan kakisan , bahan letupan dan senjaya merbahaya . Seolah kami ini penjenayah besar atau bertaraf TERRORIST!

Isu banner-banner fitnah terus hilang dan muncul isu Akta Bahan Kakisan , bahan Letupan dan Senjata Merbahaya .

Kes yang sepatutnya dibuang , tidak masuk akal . Pisau lipat 20 sen dijadikan bahan bukti . Pisau yang budak sekolah tadika KEMAS pun guna untuk asah pensil ! Lepas ni mana-mana murid sekolah yang guna pisau tersebut boleh didakwa di bawah Akta Bahan Kakisan , Bahan Letupan dan Senjata Merbahaya !

Saya ingat lagi sewaktu peguam kami meminta supaya kes tersebut ditutup , kerana tiada asas dan senjata tersebut yang tidak termaktub dan dikalsifikasikan dalam senarai senjata yang boleh membunuh serta berniat jahat atas dasar politik kerana saya adalah waktu itu Timbalan Ketua AMK Malaysia yang sentiasa menjadi sasaran pihak polis serta tidak disenangi oleh UMNO/BN .

Yang Arif Hakim Majestrit tangguhkan 10 minit kerana pendakwaraya mendapatkan mohon mendapatkan maklumat berkaitan kes tersebut . Selepas 10 minit mahkamah bersidang , pendakwaraya memaklumkan telah menghubungi Putrajaya tetapi tiada maklum balas . Putrajaya ????

Diharapkan esok adalah perbicaraan terakhir . Kes yang sepatut dibuang daripada awal lagi. Tak masuk akal ! Pisau 20 sen punya pasal !

1 ulasan:

  1. beb.. umngok dan mahkamah kanggaru tak dapek di pisahkan kahkah

    BalasPadam