klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Khamis, 3 Mac 2011

PR SELANGOR TAK RETI MENTADBIR NEGERI DAN MENJANA EKONOMI ????

Selangor catat pelaburan RM6.533 bilion, kekal tertinggi di Malaysia


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim

Selangor yang ditadbir Pakatan Rakyat mencatatkan pelaburan yang tertinggi berbanding negeri-negeri lain di Malaysia dengan jumlah pelaburan masuk ke negeri itu dari Januari hingga September tahun ini mencecah RM6.533 bilion.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu kenyataan berkata peningkatan jumlah pelaburan itu membuktikan keyakinan pelabur terhadap Negeri Selangor sebagai destinasi pelaburan yang utama di Malaysia.

“Selangor menyumbang sebanyak 31 peratus daripada jumlah keseluruhan pelaburan negara. Sumbangan ini adalah tertinggi antara semua negeri,”katanya.

Menurut Khalid, dari jumlah keseluruhan pelaburan yang masuk ke negeri itu, RM2.76 bilion diperolehi menerusi pelaburan tempatan manakala RM3.78 bilion ialah pelaburan asing.

Katanya lagi, sebanyak 245 projek telah diluluskan kerajaan negeri sekaligus mewujudkan sebanyak 16,966 peluang pekerjaan di negeri itu.

Dari jumlah itu juga, sebanyak 154 projek adalah projek baru bernilai RM2.5 bilion dan 91 projek lagi merupakan projek pembesaran dan projek pelbagai yang bernilai RM4.01 bilion.

“Jumlah ini meningkat berbanding 2009 di mana kita berjaya memperoleh pelaburan RM2.718 bilion, 138 projek dan 11,059 peluang pekerjaan,”kata Khalid.

“Kita akan terus mempergiatkan usaha mempromosikan Selangor sebagai destinasi pelaburan supaya menyumbang kepada pencapaian ekonomi dan kesejahteraan rakyat,”kata Khalid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan