klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Jumaat, 1 April 2011

KERAJAAN PR SELANGOR MENGORAK SISTEM KETELUSAN DAN PROFESIONAL

DUN Selangor luluskan Enakmen Kebebasan Maklumat 2010


SHAH ALAM: Enakmen Kebebasan Maklumat (FOI) 2010 mendapat kelulusan daripada Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor hari ini selepas dikemukan untuk bacaan kali ketiga oleh Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Selangor, Elizabeth Wong.

Bagaimanapun, Elizabeth memberitahu rang undang-undang kepada enakmen itu telah melalui pemerhatian satu jawatankuasa pilihan DUN Selangor dan tidak akan melampaui kuasa perlembagaan.

Beliau berkata enakmen baru itu adalah hasil keberanian rakyat dan keyakinan mereka memilih Pakatan Rakyat (PR) bagi membentuk kerajaan pada 2008.

Cadangan rang undang-undang itu turut disokong Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Andalas, Xavier Jeyakumar yang diluluskan sebulat suara oleh ahli dewan tanpa sebarang pindaan.

Enakmen ini bertujuan untuk “mempertingkatkan penzahiran maklumat bagi kepentingan awam, untuk memberi peluang kepada setiap individu untuk akses kepada maklumat yang dibuat setiap jabatan Kerajaan Negeri.”

Enakmen ini hanya berkuatkuasa kepada kerajaan negeri Selangor dan jabatan-jabatan di bawahnya. Jabatan-jabatan di bawah Kerajaan Persekutuan walaupun bertempat ataupun bertugas di negeri Selangor tidak termasuk dalam enakmen ini. Maklumat di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA) juga tidak termasuk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan