klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 23 Mei 2011

perhimpunan BERSIH 2 : Kenyataan Hisam Keris disanggah

Hisamuddin Hussein dengan angkuh berkata bahawa perhimpunan BERSIH adalah bertujuan memburukkan imej negara. Bagi Hisamuddin Hussein tindakan mengadakan demonstrasi atau perhimpunan seperti BERSIH adalah cara lama seolah-olah tindakan seperti itu tidak memberikan kesan dan membuang masa.

Rakyat tidak akan memilih jalan dengan mengadakan perhimpunan tersebut sekiranya SPR menjalankan tanggungjawab dengan penuh telus , adil dan profesional. Rakyat tidak akan berhimpun sekiranya SPR melaksanakan perjalanan pilihanraya dengan adil dan tidak berat sebelah. Rakyat tidak akan sesekali bertindak sedemikian rupa sekiranya SPR tidak menjadi barua kepada UMNO/BN setiap kali pilihanraya umum mahu pun pilihanraya kecil. Rakyat terpaksa berdemonstrasi kerana SPR adalah pengadil yang tidak berwibawa dan berintegriti .

Setiap kali pilihanraya umum , pilihanraya kecil mahu pun baru-baru ini pilihanraya negeri Sarawak memperlihatkan sikap double standard SPR . Bertindak mengikut telunjuk UMNO/BN . Malah SPR sebagai badan yang bertindak memenangkan UMNO/BN setiap kali pilihanraya berlaku.

Segala tuntutan yang dibuat oleh BERSIH tidak diambil perhatian langsung , sedangkan segala tuntutan yang dibuat adalah bertujuan kebaikan dan membaiki imej SPR di mata rakyat sebagai badan yang benar-benar telus dan profesional dalam menjalankan tanggungjawab mengurus sesebuah pilihanraya.

Kenyataan Hisamuddin memperlekehkan suara rakyat benar-benar dikutuk dan terlalu ego. Kenyataan bahawa seolah-olah perhimpunan rakyat tidak memberikan kesan adalah merupakan cabaran yang perlu disahut oleh seluruh rakyat Malaysia yang mencintai negara ini agar sistem demokrasi di negara ini berjalan atas landasan keadilan dan profesional.

SPR wajib dibebaskan dengan meletakkannya bertanggugjawab di bawah Parlimen . Dengan melapor terus kepada parlimen bukannya sepertimana sekarang . Perlantikan Pengerusi SPR dan pegawai-pegawai kanan SPR sewajarnya ditentukan oleh parlimen dan bukannya dicadangkan oleh Perdana Menteri.

Perhimpunan BERSIH 2 ini wajib diteruskan . Suara rakyat adalah suara keramat . Tuntutan BERSIH 2 adalah perlu ke arah raa kecintaan kepada negara supaya pilihanraya akan diuruskan oleh satu badan yang bersih dan bebas serta mampu mengangkat demokrasi yang benar-benar tulin .

1 ulasan:

  1. ya,mari ramai2 kita berdemo sebab spr tak tahu buat kerja dan hishamudin bangsawan cakap merapu nak cover kezaliman um-no/b-end.

    BalasPadam