klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Selasa, 26 Mei 2009

AMK DESAK BATALKAN SEGERA CADANGAN KENAIKAN 30% TAMBANG PENGANGKUTAN AWAM

Angkatan Muda Keadilan ( AMK ) kesal dengan kenyataan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz , Menteri Di Jabatan Perdana Menteri berkaitan kenaikan tambang 30% bagi pengangkutan awam yang melibatkan teksi , bas ekspress , bas pengantara , bas sekolah dan bas perkhidmatan awam biasa .
Dalam suasana ekonomi negara dan rakyat sedang menguncup adalah tidak wajar bagi kerajaan terus mendera rakyat dengan kenaikan tambang pengangkutan awam ini . Isu kenaikan harga barang sudah cukup mencengkam rakyat tiba-tiba harus berdepan pula dengan kenaikan tambang pengangkutan awam pula .
Dalam situasi harga minyak yang masih rendah sekarang tindakan yang diambil oleh kerajaan adalah tidak relevan dan keterlaluan . Semakan terakhir kenaikan harga tambang pengangkutan awam ialah pada tahun 2005 , justeru adalah terlalu awal dan ianya masih belum sampai 10 tahun lagi . Maka AMK yakin alasan tersebut tidak boleh diterima oleh majoriti rakyat Malaysia yang kebanyakkan mereka yang menggunakan pengangkutan awam ini adalah terdiri daripada golongan berpendapatan rendah , miskin dan dhaif .
Seharusnya pihak kerajaan mengambil langkah yang positif untuk kebaikan operator pengangkutan awam dan rakyat . Tindakan memberikan insentif kepada pengusaha atau operator pengangkutan awam ini adalah perlu seperti memberikan subsidi diesel , subsidi tol , mengurangkan pembayaran pemeriksaan kenderaan dan sebagainya yang mampu diberikan oleh kerajaan dalam menangani berlakunya kenaikan tambang .
Seharusnya pihak kerajaan dalam usaha meningkatkan integriti , ialah dengan meningkatkan penguatkuasaan undang-undang dan keperihatinan kepada rakyat . Kerajaan semestinya mengambil langkah yang positif membasmi dan mencegah amalan rasuah yang berlaku. Amalan rasuah oleh segelintir anggota polis , Pengangkutan Jalanraya ( JPJ ) , LPKP dan agensi penguatkuasaan undang-undang lain , sering diperkatakan oleh pihak pengusaha pengangkutan awam adalah antara sebab kerugian mereka .
AMK mencabar Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz agar penguatkuasaan undang-undang dilaksanakan dengan lebih serius , bersih dan telus . Langkah menaikkan tambang kesemua pengangkutan awam akan memberikan tekanan dan kesusahan kepada rakyat . Rakyat masih dibelenggu dengan isu kenaikan harga barang dan sudah pasti kenaikan 30% tambang pengangkutan awam oleh pihak kerajaan membebankan rakyat .
Justeru , AMK desak agar cadangan menaikkan tambang pengangkutan awam dibatalkan. Pihak kerajaan perlu mengambil langkah yang positif menyelesaikan permasalahan tersebut dan bukannya menaikkan tambang ke semua pengangkutan awam.

FARIZ MUSA
Timbalan Ketua AMK

Tiada ulasan:

Catat Ulasan