klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Jumaat, 29 Mei 2009

FARIZ MUSA DI ASTRO AWANI - PRK PENANTI

28 Mei 2009

Saya dijemput menyertai sagmen SUDUT PANDANG di Astro Awani di saluran 501 dalam agak tergesa-gesa . Sagmen tersebut diadakan secara langsung ( live ) jam 9 malam . Selepas bersama teman-teman AMK di Balai Polis Kubang Semang , Penanti , saya bergegas ke Kuala Lumpur bagi memenuhi jemputan tersebut . Difahamkan saya akan berdebat isu Penanti dengan wakil Pemuda UMNO Malaysia .
Saya tiba di studio Awani 5 minit sebelum ke udara dan terus masuk ke studio dan Sdr. Kam sudah siap tersedia . Tidak lama kemudian masuk wakil Pemuda UMNO Malaysia , Sdr. Shuhaimi , EXCO Pemuda UMNO Malaysia yang juga Pengerusi Biro Ekonomi Pemuda UMNO Malaysia .
Perbicaraan segmen tersebut berlegar isu Pilihanraya Kecil DUN Penanti . Memulakan hujah Sdr. Shuhaimi membicarakan kenapa UMNO / BN tidak menyertai PRK N12 Penanti dengan hujah-hujah yang bersesuaian dengan alasan yang sama Presiden UMNO , Najib Razak . Syukur saya hadapi dangan tenang penghujahan Sdr. Shuhaimi .
Bila giliran saya , saya mulakan dengan PENANTI TANPA UMNO / BN CUKUP TENANG , TANPA UMNO / BN NEGARA PASTI HARMONI DAN TENANG . Saya kira itu yang menjadikan Sdr. Shuhaimi hilang punca dan emosional. Sehingga belum sempat saya habis berhujah sudah mahu mencelah .
Penghujahan saya berdasarkan fakta , PRK bukan pilihan tapi keperluan . Tindakan UMNO / BN yang mengugut bekas exco , ADUN Bukit Selambau YB Arumugam dengan ancaman terhadap beliau dan keluarganya menuntut beliau meletakkan jawatan , YB Fairus yang mempunyai integriti dan maruah diri mengutamakan kepentingan rakyat dan integriti parti sanggup meletakkan jawatan apabila beliau dituduh dengan dakwaan rasuah . Bukan seperti Pemuda UMNO yang mempertahankan dan menyembunyikan rasuah dan penyelewengan pemimpin mereka .
Sdr. Shuhaimi bagai tiada isu , cuba kaitkan dari awal dengan isu dalam PKR dan perlukan kepada satu undang-undang agar tidak membenarkan ADUN meletakkan jawatan . Persoalannya kenapa Penanti ? Kenapa tidak di Bukit Selambau ? Kenapa UMNO menganggu dengan program ceramah di DUN Penanti dan bas-bas percuma lawatan ke Langkawi dan Padang Besar ?Apabila Sdr. Kam menyatakan bahawa tidak perlu menyerang UMNO / BN di Penanti dan lebih kepada isu kebajikan rakyat . Saya tegaskan dalam kempen kita di Penanti , kita memperjelaskan kepada rakyat apakah tindakan dan perlaksanaan Kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang dan walaupun BN tidak menyertai PRK penanti tetapi media milik UMNO/BN terus menyerang kita .
Emosi Sdr. Shuhaimi terus menganggu pedebatan malam tadi. Melucukan . Bila Sdr. Kam meminta agar ada ruang proses permuafakatan yang boleh dimulakan oleh pemuda BN dan Pemuda PR . Saya tegaskan kita berlapang dada , yang penting ialah kesediaan Pemuda UMNO / BN untuk menentang rasuah dan penyelewengan yang berlaku dalam Kerajaan BN . Kita bukan anti pembangunan . Tetapi pembangunan yang telus dan tidak berlaku unsur rasuah dan penyelewengan .
Hujah saya diganggu dengan emosi tak terkawal Sdr. Shuhaimi . Sehingga menyatakan perjuangan AMK kolot ! Akhir segmen dilihat agak panas dalam saya tergelihati dengan keletah EXCO Pemuda UMNO ini yang juga Pegawai Khas YB Dato Noh Omar terus bercakap sewaktu saya berhujah . Ruang yang saya gunakan sebaik mungkin dengan tenang dan senyuman .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan