klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 28 Disember 2009

inilah memorandum yang sangat ditakuti oleh Najib dan UMNO

Angkatan Muda Keadilan Malaysia
Parti Keadilan Rakyat
10hb Disember 2009 / 23hb Zulhijjah 1430

Memorandum : Mahkamah Syariah Perlu Adil, Telus Dan Bebas Daripada Campurtangan Mana-Mana Pihak.

Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) bersama-sama seluruh rakyat Malaysia menyatakan rasa terhina dan terkejut terhadap jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Mejar Jeneral Dato’ Jamil Khir bin Baharom, pada 27 Oktober 2009 di Parlimen. Soalan adalah berkenaan kenapa pendakwaan aduan Qazaf terhadap Mohd Saiful Bukhari Qazaf yang dibuat Dato’ Seri Anwar Ibrahim (DSAI) di Bahagian Pendakwaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan masih belum dimulakan. Menteri tersebut telah menjawab bahawa untuk menelakkan konflik maka kes Qazaf di Mahkamah Syariah tidak boleh dibicarakan kerana kes dakwaan liwat terhadap DSAI sedang berjalan di Mahkamah Sivil.
Kenyataan Menteri tersebut amat tidak tepat dan mengelirukan kerana Mahkamah Persekutuan telahpun memutuskan bahawa apabila terdapat dua kesalahan yang sama di hadapan Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil, maka kes yang dimulakan terlebih dahulu hendaklah dijalankan. Dakwaan Liwat (persetubuhan di luar tabie) adalah berlainan sekali dengan dakwaan Qazaf (dakwaan palsu) dengan demikian tiada terdapat sebarang halangan untuk perbicaraan di Mahkamah Syariah. Qazaf adalah suatu kesalahan yang tidak diperuntukkan dalam sistem Sivil.
Juga adalah dikesali Menteri tersebut yang bertanggungjawab terhadap hal-ehwal agama di Malaysia, tidak yakin dengan sistem keadilan perundangan Islam di Negara ini malahan memandang rendah kewibawaan Mahkamah Syariah. Menteri tersebut cuba menggambarkan seolah-olah Mahkamah Sivil mengatasi dan mempunyai kuasa serta status yang lebih tinggi daripada Mahkamah Syariah walhal Perlembagaan Persekutuan telah memberi bidangkuasa dan kuasa yang secukupnya kepada Mahkamah Syariah untuk membicarakan kesalahan-kesalahan jenayah Syariah.
AMK Malaysia juga menganggap jawapan Menteri terbabit telah menjatuhkan maruah dan martabat Mahkamah Syariah seolah-olah statusnya berada di kelas kedua atau ketiga. Ini jelas satu penghinaan besar terhadap Mahkamah Syariah yang sepatutnya dihormati dan mempunyai peranan, hak dan kuasa tersendiri.
AMK Malaysia dalam Memorandum ini menyatakan pendirian dan membuat desakan :
Pertama : Mahkamah Syariah Kuala Lumpur perlu segera memulakan prosiding kes Qazaf yang difailkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim tanpa menunggu mahkamah sivil memulakan kes berkenaan satu kes dakwaan liwat oleh Saiful Bahari dibicarakan atau selesai. Melambatkan kes Qazaf ini adalah satu bentuk usaha menghalang keadilan terlaksana kerana melambatkan perlaksanaan keadilan adalah penafian hak kepada keadilan.
Kedua : Mahkamah Syariah di seluruh Negara digesa bersikap berani, adil dan telus serta tidak terpengaruh dengan sebarang campurtangan politik. Seluruh anggota dan kakitangan Bahagian Pendakwaan serta Mahkamah Syariah perlu amanah dalam menegakkan keadilan dan kesaksamaan selaras dengan tuntutan Al-Quran dan Sunnah.
Ketiga : Martabat Mahkamah Syariah di negara ini perlu diperkasakan serta dipertahankan dan tidak dibenar dipermainkan oleh mana-mana pihak. Jangan sesekali sesiapapun menghina dan memandang rendah status Mahkamah Syariah.
Keempat : Menggesa seluruh anggota badan pendakwaan dan kehakiman Mahkamah Syariah supaya tidak tunduk kepada campurtangan politik. Mereka perlu menjunjung tinggi prinsip bahawa Mahkamah Syariah adalah penegak keadilan yang melaksanakan semua tuntutan yang termaktub di dalam perundangan seperti digariskan oleh Al-Quran, Al-Sunnah, Ijma dan Qias.
Maka, dengan ini Angkatan Muda Keadilan Malaysia menggesa dan menuntut Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan supaya menjalankan tanggungjawab yang telah diamanah kepada beliau dengan memulakan prosiding di Mahkamah Syariah berkenaan kes Qazaf terhadap Mohd Saiful Bukhari yang difailkan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim
ANGKATAN MUDA KEADILAN MALAYSIA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan