klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 26 Mei 2010

AMK Jadikan Rosli Dhobi Ikon Generasi Muda Malaysia


Oleh Dzulkarnain Taib

SIBU 15 Mei - Angkatan Muda KEADILAN melancarkan Yayasan Rosli Dhobi bagi menyemarakkan semangat juang dan mengabadikan pengorbanan pejuang muda kemerdekaan itu yang dihukum gantung di Penjara Kuching 50 tahun dahulu.

AMK semalam mengadakan majlis tahlil dirumah keluarga Rsli dengan dihadiri kakak beliau, Yak Fatimah, 81, dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

Yayasan Rosli Dhobi yang dilancarkan di rumah bersejarah itu mendapat suntikan semangat apabila Khalid menyerahkan sumbangan RM10,000 bagi menampung urusan penubuhan yayasan tersebut.

Timbalan Ketua AMK Pusat, Fariz Musa berkata AMK berterima kasih kepada Menteri Besar Selangor atas sumbangan tersebut dan berharap akan mendaftar pertubuhan itu secepat mungkin.

"AMK akan menjadikan Rosli Dhobi ikon bagi anak muda dinegara ini. Semangat juang beliau pada usia begitu muda patut menjadi tauladan dan ikutan golongan muda yang dahagakan perubahan dalam senario politik Malaysia yang mjumud di bawah Umno-Barisan Nasional sejak 50 tahun lalu.

Rosli Dhobi dijatuhkan hukuman mati oleh penjajah Inggeris pada 2 Mac 1950 apabila didapti bersalah menikam Gabernor Inggeris, Sir Duncan Stewart dengan sebilah pisau beracun pada 1948.

Beliau dihukum mati bersama tiga rakan lain dan jenazah mereka disemadikan di Tanah Perkuburan Penjara Kuching sebelum dipindahkan ke Sibu dalam tahun 1996 dengan penuh istiadat negeri Sarawak.

Walau bagaimana pun sumbangan dan pengorbanan Rosli yang mengorbankan nyawanya pada usia 17 tahun tidak mendapat sebarang penghargaan mahupun pengiktirafan dari kerajaan SUPP-BN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan