klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 26 Mei 2010

Tanah KTMB 271 Hektar Jadi Mangsa Kerakusan Umno-BN

Oleh Rusnizam Mahat

SHAH ALAM 25 Mei - Setelah menyerahkan dua padang minyak Blok L dan M secara senyapkepada Brunei dengan kehilangan potensi pendapatan negara sebanyak RM320 bilion , Umno-Barisan Nasional sekali meneruskan pengkhianatan terhadap Malaysia dengan menyerahkan aset KTM Berhad bernilai berbilion ringgit di Singapura kepada negara pulau itu.

Pengarah Strategi KEADILAN, Tian Chua berkata Pakatan Rakyat kecewa kerana tidak dipanggil berbincang mengenai isu itu kerana ia merupakan perkara serius yang bukan sahaja melibatkan kepentingan KTMB tetapi maruah negara.

"Kita tidak menolak kerjasama dengan Singapura, tetapi isu ini melibatkan pembangunan dan keuntungan KTMB dan bukan sahaja melibatkan keuntungan syarikat tetapi juga maruah dan kedaulatan negara.

"Itu adalah tanah milik Malaysia dan ada sejarahnya. Kerajaan tidak boleh sebarangan menyerahkan tanah itu kepada negara lain. Saya menganggap perkara ini adalah sangat serius kerana apa yang dilakukan Najib dalam konteks ini sejak kebelakangan ini sebagai satu pengkhianatan kepada negara," kata beliau ketika dihubungi Suara Keadilan.

Menurutnya, sebelum ini Malaysia terpaksa mengalah dengan menggadaikan kedaulatan Pulau Batu Putih kepada Singapura dan terbaru, kehilangan kawasan minyak Blok L dan M di Sabah.

"Penyerahan blok M dan L kepada Brunei dan serah tanah milik KTMB kepada Singapura adalah merupakan satu siri pengkhianatan kepada rakyat. Dalam isu KTMB ini, isu tanah adalah isu kedaulatan negara," tegas beliau.

Bagaimanapun, Tian Chua tidak menolak sebarang perjanjian yang menguntungkan kedua-dua belah pihak seperti penurunan kadar tol di lebuhraya laluan kedua yang menghubungkan Malaysia dan Singapura.

"Tetapi kita pertikaikan mengapa perkara ini tidak dibincangkan dan dibawa ke parlimen kerana melibatkan perkara yang sangat serius seperti dalam isu perjanjian air dengan Singapura,"ujarnya.

Perjanjian bersejarah yang dikatakan termeterai di antara kerajaan Malaysia dan Singapura berhubung tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) sebenarnya harus perhalusi lebih mendalam samada ia benar-benar memberi keuntungan kepada Malaysia.

Tambah Tian, ini kerana dikatakan tidak ada hujah konkrit yang menyatakan isi perjanjian itu akan menguntungkan Malaysia pada masa panjang, selepas kerajaan tewas dalam banyak isu mmebabitkan kedaulatan negara.

Dalam perjanjian terbaru ini, Malaysia bersetuju menyerahkan tiga bidang tanah di Tanjong Pagar, Kranji dan Woodlands serta tiga lagi di Bukit Timah milik KTMB seluas 271 hektar kepada sebuah syarikat M-S Pte Ltd bagi tujuan pembangunan.

Syarikat usahasama Malaysia-Singapura yang bakal dibentuk selewat-lewatnya pada 31 Disember 2010 itu akan dimiliki oleh Khazanah Nasional Berhad dengan 60 peratus ekuiti dan Temasek Holdings Limited sebanyak 40 peratus ekuiti.

Sehubungan itu kerajaan Umno-BN pimpinan Najib Razak bersetuju memindahkan stesen KTMB di Tanjong Pagar ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP) menjelang 1 Julai 2011.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan