klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Sabtu, 9 Oktober 2010

ISU PROJEK JALAN RM226 JUTA : AMK BERSAMA PENDUDUK KG BANGGOL DONAS MENENTANG KEZALIMAN UMNO TERENGGANU

KENYATAAN MEDIA

ANGKATAN MUDA KEADILAN NEGERI TERENGGANU

9 OKTOBER 2010

AMK Terengganu tetap berdiri teguh bersama para penduduk Kg. Banggol Donas yang dinafikan hak dan keadilan serta dizalimi apabila sejumlah 22 buah rumah bakal dirobohkan hasil daripada pembinaan projek runding terus Dana Khas Jalan daripada Kg. Jeram ke Banggol Tuan Muda berjarak 7KM menelan kos RM226 juta , iaitu bersamaan RM32 juta bagi 1KM . Projek runding terus Dana Khas tersebut telah dianugerahkan kepada MZ Hakujaya Sdn. Bhd iatu syarikat yang Ketua Pemuda UMNO Negeri Terengganu mempunyai kepentingan .

Bukan sahaja kos projek tersebut adalah diragui dan melampau tetapi secara jelas telah berlaku pelanggaran hak asasi manusia berhubung terhadap Fasal 13 Perlembagaan Persekutuan " Hak terhadap Harta", yakni harta benda seseorang tidak boleh di rampas atau di ambil tanpa diberikan pampasan yang sewajarnya dan ketidakpatuhan prosedur Akta Pengambilan Tanah 1960 (Akta 486) oleh Kerajaan UMNO Negeri Terengganu .

Sehingga sekarang para penduduk Kg. Banggol Donas yang terlibat dan menjadi mangsa terhadap pembinaan jalan tersebut masih belum memperolehi notis pengambilan sepertimana yang dikehendaki mengikut seksyen 10 (Borang E) Akta Pengambilan Tanah 1960 dan pampasan masih belum dibayar oleh Kerajaan Negeri seperrtimana yang termaktub dalam Fasal 13 Perlembagaan Persekutuan .

Adalah amat malang , sehingga kini tiada sebarang tindakan oleh pihak Kerajaan UMNO Terengganu bagi menjalankan sebarang perundingan dengan para penduduk kampong yang terlibat walaupun pelbagai bantahah dan aduan telah dibuat sejak tahun 2008 iaitu kepada Tuan Pengarah JKR Terengganu , Tuan Pengarah UPEN Terengganu , Tuan Ketua Pengarah JKR Pusat , YB Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu , YB Menteri Kerja Raya dan YAB Perdana Menteri Malaysia . Namun sehingga kini semua pihak menyepi dari sebarang tindakan .

Projek tersebut terus berjalan dan aktiviti pembinaan sehingga kini tidak berhenti sedangkan segala proses prosedur dan undang-undang tidak dilaksanakan sehingga sudah semakin hampir dengan kawasan perumahan penduduk .

AMK mempertikai tindakan melencongkan jajaran jalan ke arah rumah-rumah rakyat sedangkan masih ada ruang bagi pembinaan jalan tanpa mengenai rumah-rumah rakyat di Kg. Banggol Donas . Ianya seolah-olah sengaja dirancang agar jalan tersebut melalui rumah-rumah rakyat . Kami di fahamkan reka-bentuk jajaran di Kampung Banggol Donas ini bagi memenuhi kepentingan pihak tertentu yang berselindung atas nama persetujuan JKK Kg. Banggol Donas. Ini adalah berdasarkan status tanah di kampung ini semuanya dalam kategori tanah pertanian/kampung kecuali tanah milik Pengerusi JKK serta keluarganya berstatus bangunan.

AMK Terengganu bersama wakil jawatankuasa Bertindak Penduduk K. Banggol Donas telah menghantar memorandum dan membuat aduan rasmi kepada pihak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia ( SUHAKAM ) di Pejabat SUHAKAM , Kuala Lumpur pada 8 Oktober 2010 pada jam 10.45 pagi . Kami memohon agar SUHAKAM mengambil tindakan secara serius agar projek tersebut dihentikan dan siasatan harus dibuat terhadap tindakan perlanggaran hak asasi manusia yang dilakukan oleh Kerajaan UMNO Terengganu terhadap rakyat di Kg. Banggol Donas .

AMK Terengganu akan mengambil tindakan seterusnya kepada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) agar menyiasat terhadap projek runding terus Dana Khas projek jalan tersebut yang melampau dan tidak masuk akal .Termasuk beberapa usaha yang dilakukan oleh pihak-pihak tertentu dalam memujuk , mengugut dan diyakini timbul unsur-unsur rasuah .

Pada 24 Febuari 2010 , AMK Terengganu pernah mencabar Sdr. Saiful Bahari Baharudin , Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Terengganu untuk berdebat berkaitan isu kepentingan orang melayu Terengganu termasuk membincang isu projek runding terus Dana Khas tersebut malangnya beliau menolak dan terlalu penakut .

Malah sekali lagi pada 2 April 2010 , AMK Terengganu menjemput Pemuda UMNO Terengganu dan ADUN Teluk Pasu untuk berdialog dalam tajuk DIALOG RAKYAT DIDAHULUKAN . Tetapi juga turut tidak diterima oleh mereka bagi membincang isu projek tersebut .

Justeru atas prinsip keadilan dan kebenaran serta menolak kezaliman oleh Kerjaan UMNO/BN Terengganu terhadap rakyat , AMK Terengganu akan terus memberikan komitmen kepada seluruh rakyat yang dizalimi . Suara rakyat adalah suara keramat .

FARIZ MUSA

Ketua AMK Negeri Terengganu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan