klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Sabtu, 9 Oktober 2010

PENGHANCUR BAHASA MELAYU ADALAH UMNO !

Bahasa Melayu hadapi cabaran semakin hebat
Okt 9, 10 10:07am

Bahasa Melayu yang dinobatkan sebagai bahasa kebangsaan kini menghadapi cabaran semakin hebat kerana dihimpit budaya luar, kata Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

Beliau berkata orang Melayu terutama kalangan cerdik pandai turut mengalami krisis psikologi kerana apabila mereka berbahasa Melayu, mereka akan disifatkan sebagai kekampungan manakala berbahasa Inggeris akan di pandang tinggi.

"Keadaan ini amat berbeza di negara Jepun, Korea, China, Perancis dan Jerman kerana mereka maju dan berjaya berlandaskan bahasa ibunda mereka yang diguna pakai dalam sebarang urusan rasmi, perniagaan dan perdagangan serta ekonomi," katanya ketika melancarkan program Bulan Bahasa Kebangsaan peringkat negeri di Melaka, semalam. - MALAYSIAKINI


Kenyataan yang dikeluarkan oleh YAB Datuk Seri Ali Rustam benar-benar menarik , kerana bukankah beliau dan UMNO yang bersungguh-sungguh dalam berjuang menghancurkan Bahasa Melayu dengan menyokong tindakan kerajaan memertabatkan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran sains dan matematik .

AMK daripada awal lagi menyatakan bahawa tindakan melacurkan Bahasa Melayu dengan tindakan UMNO mertabatkan Bahasa Inggeris dalam ke dua-dua matapelajaran tersebut telah meletakkan satu fenomena yang bukan sahaja akan merosakkan jatidiri anak-anak tetapi meletakkan kegagalan yang nyata terhadap usaha yang memberikan kesan negatif terutama anak-nak kampung dan desa .

Berapa banyak wang rakyat digunakan dalam usaha memertabatkan Bahasa Inggeris dalam agenda tersebut ? Guru dibekalkan dengan laptop , LCD projektor , guru yang mengajar sains dan matematik diberikan elaun tambahan , alat bantu mengajar dan banyak lagi dijalankan bagi merealitikan tindakan dan dasar tersebut terutama oleh Kementerian Pelajaran . Tanpa kajian yang khusus , tanpa bukti yang nyata tindakan tersebut diimplimentasikan dan kesannya sehingga sekarang masih diragui dan tidak memberangsangkan .

Tindakan rakyat membantah perlaksanaan tersebut dilihat ortodoks oleh pemimpin UMNO . Sekarang nada sudah berbeza , bukan sahaja Ali Rustam , tetapi beberapa pemimpin UMNO yang lain telah bernada seperti pembangkang yang melihat kesan bahasa Melayu yang semakin terpinggir.

Wahai Ali Rustam , beberap tahun dahulu kita telah nyatakan , bahawa negara-negara yang maju seperti Jepun contohnya menggunakan bahasa ibunda mereka , mereka tetap maju dan terbilang . Pemimpin UMNO lah yang meletakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kampungan .

Alasan kita cukup jelas untuk menolak UMNO yang merupakan perosak Bahasa Melayu . UMNO bukan parti yang memperjuangkan bahasa ibunda ini . Tindakan bodoh merekalah yang mengakibatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kampungan , tiada kualiti dan yang mengangkatkan bahasa Inggeris sebagai bahasa tinggi dan moden .

Sewaktu Anwar Ibrahim menjadi Menteri Pendidikan dan Timbalan Perdana Menteri , tindakan meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu mengangkat bahasa melayu sebagai bahasa internasional . Banyak lagi usaha yang dilaksanakan oleh beliau dalam memertabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa intelektual . Rakyat bangga menggunakan Bahasa Melayu tanpa mengabaikan penguasaan terhadap bahasa inggeris .

Penghancur bahasa Melayu adalah UMNO . Seperti pernah berlaku bila UMNO juga yang menghancurkan Jawi di sekolah-sekolah. Sehingga generasi selepas itu tidak mahir membaca jawi atau tidak tahu langsung . UMNO cuba untuk menyalah seorang individu . tetapi sebenarnya UMNO lah bertindak menghancurkan Jawi di kalangan rakyat . Sebab menteri pelajaran ketika itu adalah datangnya daripada UMNO . Pemimpin Tertinggi UMNO .

Ali Rustam dan pemimpin UMNO .. cukuplah bersandiwara . Anda dan UMNO lah yang menjadikan taraf Bahasa Melayu sedemikian rupa .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan