klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Khamis, 10 Februari 2011

Anwar: Rakyat Mesir Tolak Pemerintah Yang Tolak Demokrasi

NEW YORK 10 FEB: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata pergolakan di Mesir menunjukkan rakyat tidak lagi menghalalkan pemerintahan rejim yang menolak prinsip demokrasi dan hak asasi atas alasan memelihara keselamatan negara.

Anwar berkata bantahan ratusan ribu rakyat Mesir menzahirkan keinginan penduduk dunia Islam untuk mendokong demokrasi dan pembaharuan politik, serta bebas dari cengkaman pemerintahan autokratik.

Beliau berkata demikian dalam wawancara dengan stesen telivisyen antarabangsa CNN mengenai tunjuk perasan terhadap Presiden Mesir Hosni Mobarak yang memasuki minggu ketiga.

"Apa yang penting ialah wujudya tuntutan di dalam dunia Islam yang mahukan kebebasan dan demokrasi, dan suara untuk perubahan ini tidak ditetapkan oleh Washington atau London ataupun Paris, tetapi dari rakyat sendiri.

Ini juga penting kerana kita bukan sahaja melihat kepada Mesir tetapi juga reaksi Amerika Syarikat dan Eropah untuk melihat samada mereka mengamalkan dwi-standard... di mana mereka bercakap berkenaan demokrasi dan pada masa sama menerima penipuan dan penindasan oleh pemimpin autokrat," katanya.

Anwar berkata pergolakan di Mesir akan meningkatkan kesedaran politik rejim pemerintah yang menggunakan keselamatan negara sebagai alasan untuk menutup ruang demokrasi dan menafikan hak asasi rakyat.

"Dahulunya, kerajaan autokratik termasuk Malaysia mendakwa keselamatan adalah paling diutamakan, tetapi keselamatan di bawah siapa? Mereka ini tidak ada kuasa yang sah, siapa yang melantik mereka mereka pada mulanya? Siapa yang memberikan mereka kuasa penuh untuk menentukan masa depan di Mesir, dan juga negara-negara lain yang mengamalkan proses pilihnaraya yang tidak adil," jelasnya lagi.

Perkembangan politik di Mesir, menurut Anwar amat penting dalam mempengaruhi aliran pemikiran di rantau ini.

"Tunisia dan Yemen memberi sedikit kesan, tetapi yang penting adalah Mesir kerana Mesir merupakan pusat pembelajaran utama bagi dunia Islam. Malaysia, Indonesia, Pakistan melalui pelajarnya, guru-gurunya serta para iman secara langsung atau tidak langsung berkait dengan institusi Mesir, maka mereka memberikan lebih perhatian kepada pergolakan di Mesir. Namun banyak kerajaan termasuk kerajaan Malaysia cuba meremehkan suara warga Mesir serta kepentingan perubahan ini," tambahnya.

Anwar berkata pengalaman Indonesia dan Turki menunjukkan keinginan rakyat untuk mendokong demokrasi dan hak asasi tidak bererti mengundang huru hara, sebagaimana yang kerap dicanang oleh rejim-rejim diktaktor.

"Kita telahpun menyaksikan perubahan yang menakjubkan di Indonesia dan Turki. Indonesia di bawah Presiden BJ Habibie yang pada hakikatnya kerajaan sementara sahaja. Apa yang penting adalah bukannya membiarkan seseorang ketua perisikan menentukan masa depan Indonesia, tetapi Habibie dan pasukannya telah membuat keputusan yang signifikan iaitu pilihanraya yang bebas dan adil, sistem perundangan yang bebas dan tidak berfungsi di bawah telunjuk eksekutif, serta media mesti bebas.

"Sehari selepas Habibie menjadi presiden, semua tahanan politik dibebaskan dan tiada lagi gangguan atau penyeksaan terhadap mana-mana orang yang menyertai protes ataupun parti pembangkang yang sah," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan