klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Selasa, 22 Februari 2011

Sampel diambil dari tubuh Saiful sebelum laporan polis dibuat ?????

KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membicarakan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim terus digemparkan dengan keterangan pakar Jabatan Kimia, Dr Seah Lay Hong, dalam sesi soal balas hari ini.

Dalam perbicaraan tersebut, mahkamah diberitahu bahawa dua sampel DNA diambil dari tubuh pengadu, Mohd Saiful Bukhari terlebih dahulu sebelum laporan polis dibuat.

Sampel berkenaan bertarikh 26 Jun 2008, sedangkan Saiful membuat laporan polis mendakwa dia diliwat pada 28 Jun 2008.

Sesi soal balas terhadap Ketua Unit Jenayah Berat dari Jabatan Kimia itu masuk hari ketiga hari ini di mana beliau terus diasak dengan pelbagai soalan dari peguam bela Anwar.

Semalam, mahkamah dikejutkan dengan pendedahan peguam bela, Ram Karpal Singh bahawa pihaknya mendapati terdapat dua lagi DNA misteri ditemui pada tubuh Saiful, selain tiga DNA yang dikesan Dr Seah.

Berikut kronologi perbicaraan yang bermula sejak pukul 8.44 pagi di hadapan hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah.

11.08- Mahkamah berhenti rehat dan disambung semula pada pukul 11.30 pagi.

9.51 pagi – Sankara menegaskan kepada mahkamah bahawa Dr Seah langsung tidak perasan perbezaan tarikh yang tidak masuk akal tersebut sehingga ke hari ini.

“Awak tak perasaan sehingga saya beritahu sekarang!” kata Sankara.

9. 48 pagi – Sankara menjelaskan tarikh laporan polis 28 Jun 2008 tetapi tarikh sampel 26 Jun 2008. Sankara bertanya dalam keadaan begini apakah yang perlu dibuat.

“Apakah tugas anda (apabila perkara begini berlaku)?” tanya Sankara.

“Kami tidak perlu menolak sampel itu,” kata Dr Seah.

Sankara terus menekan Dr Seah kerana tidak menjawab dengan terus terang dan mengulangi soalannya kembali. Dr Seah memberi jawapan yang sama. Sankara terus bertanya dan DPP Noorin mencelah mengatakan saksi sudah menjawab.Sankara meminta beliau duduk.

“Awak bukan saksi. Awak nak jadi saksi?” kata Sankara.

Sankara seterusnya berkata berdasarkan standard antarabangsa apabila terdapat perbezaan begitu ketara, sampel diambil sebelum laporan polis dibuat, ia sepatutnya ditolak.

“Berdasarkan standard antarabangsa awak sepatutnya sudah menolak sampel tersebut!” tegas Sankara.

“Saya tidak bersetuju,” balas Dr Seah.

9.36 pagi – Sankara memberi sampel DNA B4 yang diambil di kawasan tubuh Saifuldan meminta Dr Seah memeriksa tarikhnya. Dr Seah berkata tarikhnya 26 June 2008. Sankara memberi sampel B5 yang diambil dari kawasan dub** dan meminta Dr Seah memeriksa tarikhnya. Dr Seah berkata tarikhnya 26 June 2008.

9.32 pagi – Apabila Sankara bertanya samada ia amalan yang baik untuk mengambil gambar bukti, Dr Seah mengelak menjawab ya atau tidak sebaliknya mengatakan ia merupakan amalan yang tidak berkredibiliti.

Setelah diasak berulangkali oleh Sankara, Dr Seah masih tidak memberikan jawapan yang pasti. Akhirnya, selepas ditegur Hakim Zabidin, Dr Seah sekadar menjawab ia mungkin amalan yang baik. Hakim Zabidin berkata ia boleh diambil sebagai Dr Seah bersetuju dengan kenyataan Sankara.

9.22 pagi – Apabila Sankara bertanya bagaimana sampel didaftar apabila diterima- samada terdapat borang proforma diguna- Dr Seah berkata ia didaftar secara elektronik,menggunakan sistem LIMS (Link Information Management System). Sankara bertanya samada salinan borang tersebut boleh dicetak, Dr Seah berkata ia tidak boleh dicetak. Selepas ditanya berulang-kali oleh Sankara, Dr Seah berkata ia boleh dicetak oleh pentadbir sistem LIMS.

9.15 pagi – Sankara bertanya prosedur langkah demi langkah yang dilakukan apabila makmal Jabatan Kimia menerima sampel untuk dianalisis. Apabila Dr Seah kelihatan teragak-agak menjawab, Sankara berkata beliau sepatutnya boleh menjawab dengan lancar kerana ia dilakukan sepanjang masa di makmal tersebut.

9.03 pagi – Ram Karpal masuk semula.

8.59 pagi – Ram Karpal Singh keluar daripada mahkamah sebentar

8.54 am – Menurut Dr Seah, kali terakhir makmal tersebut diperiksa adalah pada tahun 2005 dan ia diaudit setiap tahun.

8.50 am – Soal balas Sankara berkisar sekitar kemudahan makmal Jabatan Kimia Malaysia.

8.44 am – Mahkamah bersidang. Giliran Sankara menyoal balas pakar kimia Dr Seah Lay Hong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan