klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Sabtu, 12 Februari 2011

AKHIRNYA PERJUANGAN RAKYAT MENANG ! HOSNI MUBARAK LETAK JAWATAN !

Setelah memerintah selama 30 tahun akhirnya Hosni Mubarak , Presiden Mesir tersebut terpaksa mengambil keputusan mengundur diri setelah sudah tidak mampu lagi bertahan dengan kemaraan rakyat Mesir yang menuntut agar 'diktator tua' tersebut meletakkan jawatan setelah himpunan jutaan rakyat Mesir di hari ke 18 . Perubahan perlu dilaksanakan secara total .

Rakyat Mesir memilih untuk berhimpun setelah menyedari bahawa perubahan perlu dilaksanakan . Rakyat Mesir bangkit menyuara ketidakpuashatian mereka yang selama ini dibelenggu oleh Rejim Hosni Mubarak . Persoalan keadilan, rasuah, penyelewengan , salah guna kuasa dan sebagainya menjadi isu yang mendorong mereka untuk menuntut perubahan. di Bandaraya Suez menjadi saksi peristiwa bersejarah tersebut .

Sebelum itu Hosni Mubarak terus menyatakan pendirian mempertahankan kedudukan beliau dan tidak berhasrat untuk berundur sehingga pilihanraya umum Mesir pada September nanti . Jutaan rakyat Mesir turun ke jalanraya di Bandaraya Suez dan setiap hari semakin memuncak bukan sahaja dengan kehadiran lebih ramai rakyat tetapi sehingga kepada pertempuran dengan pihak berkuasa , malah berlaku kehilangan lebih 100 nyawa dan ratusan yang cedera . Namun rakyat Mesir tidak berganjak dari terus bangkit mendesak Hosni Mubarak berundur .

Rakyat Mesir sudah hilang sabar , gejolak kemarahan mereka meluap-luap hingga tidak mampu dibendung lagi . Bagai api yang membakar dan membara , terus menyala . Suasana gawat tersebut meletakkan Mesir dalam suasana yang sangat kritikal .

Rakyat Mesir telah menunjukkan keberanian dan kekuatan . " Kuasa Rakyat" atau "People Power" benar-benar membuktikan , seangkuh mana pemimpin dan sesebuah kerajaan tersebut akan tersungkur juga di kaki rakyat . 30 tahun rakyat Mesir membekam kemarahan , demokrasi sudah lama terpadam di bumi Mesir .

Soladiriti dan mobilisasi seluruh rakyat Mesir tercatat dalam sejarah dunia menjatuhkan rejim diktator Hosni Mubarak .

Sepertimana yang pernah diungkapkan oleh Anwar Ibrahim ; " kalau sanubari kita penuh dengan ketakutan , kita akan hidup dengan ketakutan . Kalau kita nyalakan api perjuangan dalam dada kita , kita akan memiliki kekuatan untuk menengakkan keadilan , menghapuskan kezaliman " .


Akhirnya perjuangan rakyat menang ! Selamat jalan Hosni Mubarak !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan