klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 7 Mac 2011

Buku Jingga Tolak Sepenuhnya Amalan Membazir


SHAH ALAM, 6 MAC: Pembaziran yang berlaku dalam pentadbiran negara perlu dibanteras demi kesejahteraan negara dan seluruh rakyat, kata Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Menurut Azizah, pembaziran yang menjadi amalam syaitan perlu dihakis dari kehidupan, sama ada dari kalangan pemimpin mahupun rakyat kerana ia akan mendatangkan mudarat kepada semua pihak.

“Pemimpin yang dipilih memikul tanggungjawab dan amanah yang mesti menjalankannya dengan adil. Segala kecuaian dan aktiviti-aktiviti pembaziran mesti dibanteras bersama demi kebaikan rakyat dan negara,” kata Azizah ketika menyampaikan ucapan pada majlis perasmian Buku Jingga, di Stadium Malawati, di sini malam tadi.

Menurut beliau, amalan baik seperti pentadbiran yang telus dan bebas rasuah itulah yang menjadi asas dalam pembikinan Buku Jingga Pakatan Rakyat.

Justeru buku yang mengandungi ikrar bersama gagasan itu menjanjikan ke arah Malaysia yang lebih baik pada masa hadapan.

“Demokrasi adalah hak asasi sebagai rakyat yang mahu semua masalah dapat ditangani dengan baik.Pemimpin yang baik mesti menjalankan tanggungjawab.

“(Oleh itu) Pakatan Rakyat berikrar melalui kesepakatan dan iltizam untuk membawa perubahan dana arah tuju bangsa dan negara ke arah yang lebih baik,”
katanya.

Menurut Azizah, walaupun mengambilalih teraju negara adalah satu tanggungjawab besar setelah pelbagai kerosakan dilakukan oleh Umno-BN, namun Pakatan Rakyat katanya sudah merangka plan yang kongkrit demi memastikan satu transformasi menyeluruh untuk rakyat dapat dilaksanakan.

“Meneraju negara adalah cita-cita tetapi untuk memastikan pengurusan dapat dilaksanakan dengan baik adalah satu cabaran besar bagi kita. Oleh itu, Pakatan rakyat juga telah merangka strategi untuk melaksanakan reformasi menyeluruh dalam aspek tatakelola dan pengurusan negara,” jelasnya.

Tambahnya, Pakatan Rakyat juga tekad dalam mengatur program pembangunan agar semua program dinikmati sepenuhnya oleh rakyat melangkaui semua lapisan tanpa mengira agama, bangsa dan keturunan.

Buku Jingga Pakatan Rakyat menggariskan demokrasi yang telus dan tulen untuk memperkasakan ketuanan rakyat, memacu ekonomi berprestasi tinggi yang mampan untuk menjana kemakmuran dan kebajikan kepada semua secara adil, keadilan sosial bagi menjamin pembangunan insan secara menyeluruh dan hubungan persekutuan-negeri dan dasar luar negara yang adil- setara.

Azizah juga memberi jaminan Pakatan Rakyat akan mempertahankan perkara-perkara penting yang telah termaktub dalalam Perlembagaan Negara.

Beliau juga turut mengingatkan semua pihak mesti bersama-sama untuk terus komited mempertahankan prinsip dalam usaha menawan Putrajaya.

“Pakatan Rakyat tekankan Perkara 152 dan Perkara 153 serta Institusi Raja-Raja Dipertahankan dan dimartabatkan. Ini merupakan jaminan sepenuhnya Pakatan Rakyat supaya perkara ini tidak akan disentuh atau dicabar,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan