klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 7 Mac 2011

APAKAH YANG HEBAT SANGAT DENGAN KEMENANGAN BN INI ?????

Kemenangan UMNO/BN dalam 3 Pilihanraya Kecil membuatkan pelbagai komen daripada banyak pihak dan menganggap kemenangan di ke tiga-tiga PRK iaitu DUN Tenang , Johor , DUN Merlimau , Melaka dan DUN Kerdau , Pahang telah menimbulkan pelbagai spekulasi , persepsi dan hipotesis sama ada para cendikia , para politikus pro-BN dan termasuk para cybertrooper UMNO yang menganggap kemenangan BN itu adalah satu kemenangan yang bermakna dan seolah-olah rakyat sudah kembali memberikan sokongan kepada UMNO/BN .

Seolah-olah kekalahan PAS / PR dalam ketiga-tiga PRK tersebut sebagai " mendung hitam" dan penolakkan rakyat terhadap PAS / PR . DS Najib Razak dalam kenyataannya menganggap kemenangan BN menampakkan trend sokongan pengundi terhadap BN semakin meningkat dan bertambah kukuh serta menyifatkan sokongan pengundi, termasuk dari pengundi bukan Melayu terhadap BN sebagai trend menggalakkan .

Ada dikalangan cendikia yang menganggap bahawa BN tidak seharusnya merasa selesa dengan kemenangan BN di ketiga-tiga PRK namun optimis dengan kemenangan BN . Pelbagai hujah disenaraikan bagi menilai trend serta sokongan para pengundi yang kononnya telah dapat menerima BN .

Apakah kemenangan UMNO/BN di Tenang , Kerdau dan Merlimau adalah sesuatu yang membanggakan ? Terlalu luar biasa ? Adakah kemenangan BN di ketiga-tiga PRK tersebut layak dijadikan ukuran sokongan para pengundi di kawasan yang sememangnya merupakan kubu kuat kepada BN ? Sudah pasti kemenangan BN di kawasan sendiri bukan sesuatu yang menarik dan membimbangkan . Mereka memenangi kerusi DUN-DUN tersebut dalam PRU yang lalu .

Adakah dengan kemenangan BN di ketiga-tiga DUN tersebut menukar lanskap dan jumlah kerusi di Dewan Undangan Negeri Johor , Pahang dan Melaka ? Yang pastinya tidak ada perubahan dan masih jumlahnya sebegitu tidak bertambah dan tidak berkurang . Justeru apa yang membanggakan sangat ?

Sesungguhnya menang di kubu kuat sendiri bukan sesuatu yang luar biasa . Apa lagi kemenangan kerana PRK. Tidak ada apa yang boleh membanggakan , hebat dan memberangsangkan . Kecuali kemenangan di DUN yang sebelum ini dikuasai oleh PR . Itu baru dikira satu kemenangan .

Setiap kali PRK , PR bukan sahaja berdepan dengan jentera UMNO/BN , tetapi PR berdepan dengan seluruh jentera kerajaan negeri dan persekutuan . Seluruh dikerah , bukan sahaja daripada logistik tetapi termasuk dana yang berjuta-juta RM . Rakyat disogok dengan pelbagai projek "maggi segera", peruntukkan wang , kelulusan peruntukan, bantuan dan sebagainya . Sehingga rakyat tidak mampu membezakan mana satu parti , mana satu kerajaan . seolah-olah 'kerajaan adalah UMNO / BN , UMNO / Bn adalah kerajaan".

Peranan Suruhanjaya Pilihanraya ( SPR ) juga turut memainkan peranan untuk memenangkan UMNO/BN disetiap kali PRK termasuklah ketiga-tiga PRK yang sudah selesai berlangsung . SPR menjadi dalang utama penuh licik bagi memastikan kemenangan BN .

Kemenangan BN bukanlah ukuran yang terbaik . Kekotoron dan kejelekkan memenuhi proses kempen . Pengamalan rasuah kepada para pengundi bukanlah sesuatu yang luar biasa dilakukan oleh BN setiap kali PRK . Pelbagai aduan di'bakul sampah'kan oleh SPR walaupun dengan bukti .

Justeru apa yang sangat menghairankan dengan kemenangan BN di ketiga-tiga DUN tersebut ? Paranan media yang menjadi 'lidah syaitan' menghamburkan pelbagai fitnah , propaganda dan psywar yang membantu kemenangan BN . Media cetakan seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian serta media elektronik seperti TV3 menjadi alat propanganda yang setiap hari dan setiap saat menyerang pimpinan dan PR tanpa rasa bersalah , berakhlak dan beretika .

Apa yang hebat sangat dengan kemenangan UMNO/BN ini ????

1 ulasan:

  1. Salam Sdr Fariz..
    Perjuangan ini adalah suatu perjuangan yang sangat panjang!
    perjuangan menentang kezaliman adalah suatu fitrah yang Allah SWT jadikan dan beruntunglah sesiapa yang terpilih untuk menyertai perjuangan ini..
    ingat..
    "bukan kita yang memulakan perjuangan Islam ini dan bukan kita yang akan mengakhirinya!"

    budakbalun
    Dewan pemuda pas hulu selangor

    p/s: mohon share link kita...

    Allahuakbar! Reformasi!

    BalasPadam