klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Isnin, 7 Mac 2011

Plan Buku Jingga Jimatkan Wang Negara

SHAH ALAM 6 MAC :Pengenalan Buku Jingga yang diilhamkan Pakatan Rakyat adalah jawapan tepat untuk menyelamatkan negara daripada penyelewengan, penyalahgunaan kuasa serta rasuah yang berlaku di bawah pentadbiran Umno-Barisan Nasional.


Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw, yang mewakili penasihat parti itu berkata, pembiayaan program-program Buku Jingga juga tidak membabitkan peruntukan yang besar dan menjimatkan kewangan negara.

Justeru, ia dilihat sebagai dasar yang begitu baik dalam memperkasakan ekonomi negara yang tidak berjaya dilakukan oleh kerajaan Umno-BN yang membudayakan amalan rasuah dalam pentadbirannya.

Menurut Dr Tan, contoh paling hampir mengenai penyelewengan kerajaan dapat dilihat dengan jelas pada musim pilihan raya kecil termasuk di DUN Kerdau dan Merlimau yang berlangsung hari ini.

“Di dalam masa pilihan raya kecil ini dia memang mengeluarkan banyak duit dan nak dapat undi itu. Siapa yang undi kadang kala dapat RM200-300. Bila kita ada ceramah di Merlimau ataupun di Kerdau di sebelah itu dia ada Satu Malaysia, seolah-olah ini bukan satu Malaysia dua tiga Malaysia. Dan ini menggunakan wang rakyat,” katanya.

Dr Tan ditemui Tv Selangor, selepas majlis pelancaran Buku Jingga di Stadium Malawati Shah Alam malam tadi.

Turut hadir pada majlis pelancaran Buku Jingga dan sambutan tiga tahun pentadbiran Pakatan di Selangor adalah Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim; Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; barisan Exco dan ADUN Pakatan yang lain.

Tambah Dr Tan, belum pun program-program Buku Jingga dilaksanakan, namun masyarakat dunia terutama pelabur dalam dan luar negara menunjukkan minat yang begitu tinggi untuk melabur di negeri-negeri bawah Pakatan Rakyat.

“Prestasi pentadbiran di dalam empat negeri ini boleh kita lihat berjaya menarik pelaburan asing. Malah jumlah pelaburan bertambah dengan banyak berbanding dengan negeri-negeri Barisan Nasional kerana mereka kurang rasional dalam hal ini,” katanya.

Malah ujarnya, prestasi penjawat awam di bawah kerajaan negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat juga menjadi lebih baik dan profesional dalam tempoh tiga tahun ini.

Tegas beliau, tiada lagi budaya kerja sambil lewa seperti yang berlaku sebelum ini dan perkhidmatan jelas lebih cekap dan tersusun.

Dalam pada itu, beliau turut mengingatkan, semua institusi awam terutamanya Polis Diraja Malaysia atau PDRM dan juga Peguam Negara mestilah diketuai individu yang ikhlas dan komited supaya dapat menjalankan tugas dengan adil dan saksama demi kebaikan negara.

Dengan pentadbiran telus dan adil yang dipraktikkan Pakatan di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan, adalah diharapkan katanya, rakyat akan menyokong perjuangan gagasan itu ke arah mentadbir Putrajaya.

Dengan cara ini jelasnya Buku Jingga dapat direalisasikan dan manfaatnya akan dinikmati oleh seluruh rakyat Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan