klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 2 Mac 2011

1,806 penjawat awam muflis, Anwar mahu angka keseluruhan

KUALA LUMPUR: Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan kebimbangan dengan jumlah 1,806 penjawat awam di negara ini yang diisytihar muflis, selepas perkara itu didedahkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong.

Berikutan itu, beliau menggesa kementerian berkaitan supaya mengumumkan segera angka keseluruhan penjawat awam yang dihimpit masalah hutang yang disifatkannya begitu meruncing.

“Adalah wajar buat kementerian segera mengenal pasti penjawat awam pada aras gaji berapakah yang terpaksa berhutang dan kemudiannya terjerumus muflis. Selain itu adalah suatu yang mustahak untuk kita mengetahui samada penjawat awam yang berhutang dan muflis ini kebanyakannya tinggal di bandar atau di desa,” ujar Anwar.

Liew Vui Keong hari ini mendedahkan laporan Jabatan Insolvensi Malaysia bahawa pada tahun 2009 sahaja, seramai 1,806 penjawat diisytihar muflis, di mana 73 peratus daripadanya adalah lelaki.

Menulis di dalam blognya hari ini, Anwar berkata, pendedahan itu membenarkan langkah yang diambil Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga untuk memberi perhatian mengenai kos sara hidup rakyat.

“Bayangkan 34 peratus dari 4 juta pekerja di Malaysia dibayar kurang RM 700 sebulan, manakala 40 peratus dari keseluruhan rakyat Malaysia hanya menikmati pendapatan isi rumah kurang dari RM 1500.

“Dengan jumlah pendapatan yang sebegini manakala berhadapan pula dengan peningkatan kos sara hidup seumpama kenaikan harga barang serta petrol, pastinya rakyat hidup dalam keperitan.

Oleh kerana itu katanya, Pakatan Rakyat bertegas supaya kerajaan menyemak semula beberapa langkah ekonomi, antaranya perjanjian dengan Pembekal Tenaga Bebas (IPP) yang ternyata membebankan dan merugikan negara.

“Selain itu Pakatan Rakyat juga mensasarkan selepas 5 tahun memerintah, pendapatan isi rumah wajar pada jumlah RM 4000 demi kesejahteraan rakyat Malaysia,” ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan