klik utk download Janji Jingga PR

kawan-kawan farizmusa.blogspot.com

Rabu, 2 Mac 2011

2 MAC ... KENANGAN DITANGKAP DAN MEMPERINGATI KEMATIAN PEJUANG ROSLY DHOBY

2 MAC 2011 , umur saya sudah menjangkau 41 tahun 1 hari . Saya tidak sambut apa-apa kecuali membalas ucapan dari kawan-kawan sama ada melalui FB atau SMS . Terima kasih saya ucapkan kepada semua kawan-kawan yang mengutusi ucapan kepada saya , serta mendokan saya .

Tarikh 2 Mac 2011 memberikan kenangan kepada saya , pada 2 Mac 2010 , saya ditangkap , digari ( hadiah gelang besi kut ) dan di bawa ke Jabatan Jenayah IPD Kuala Terengganu kerana memperjuangkan nasib orang-orang miskin yang dirobohkan rumah mereka oleh kerajaan UMNO Terengganu .

Walaupun sebelum itu saya bersama para penduduk Kg. Paya Bunga , Kuala Terengganu telah berusaha dengan membuat sidang media serta menghantar memorandum agar pihak kerajaan negeri membayar sedikit pampasan serta membantu masalah rumah mereka yang telah mereka diami berpuluh-puluh tahun tapi malangnya dengan rasa tidak bertanggungjawab dan penuh penginayaan merobohkan rumah-rumah mereka sama ada yang dipusakai oleh orang tua mereka atau yang disewa.

MB Terengganu menganggap dan menuduh mereka adalah setinggan bandar sedangkan mereka sudah mendiami kampung tersebut sejak 1936 berdasarkan dokumen yang diperolehi oleh salah seorang penduduk di situ . Mereka membayar cukai tanah , cukai pintu dan mereka juga menerima surat cukai taksiran daripada Majlis Bandaraya Kuala Terengganu . Setinggankah mereka ?

Rata-rata mereka adalah orang miskin , warga emas , penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat , penerima Zakat MAIDAM , orang sakit , ibu tunggal , anak-anak yatim dan pekerja berpendapatan rendah seperti bekerja menjual ikan , pengawal keselamatan , peniaga buah di pasar kedai Payang , tukang basuh pinggan di kedai makan termasuk juga warga emas berumur 82 tahun yang menjaya cucu yatim .

Saya ditahan selama 1 hari kerana dituduh menghalang pekerja awam menjalankan tugas . Pengalaman hampir dihempap atap rumah bila pengaut jentolak terus mengaut atap-atap rumah menyebabkan nyaris nyawa saya melayan . saya bukan hendak menghalang mereka , tetapi saya mahu selesaikan dahulu masalah rakyat . Selesaikan dahulu rumah-rumah mereka , bayar pampasan mereka .

2 Mac juga mengingatkan saya kepada seorang tokoh yang menjadi idola saya . Rosly Dhoby . Walaupun beliau bukan orang semenanjung , berasal daripada Bumi Kenyalang Sarawak , tetapi semangat dan roh perjuangannya sangat saya kagumi .

2 Mac 1950 , pejuang rakyat ini mati ditali gantung kerana telah membunuh seorang penjajah Inggeris yang bernama Sir Duncan Stewart , gabenor Inggeris di Sarawak dengan sebilah badik ( keris kecil orang sarawak ) . Yang sangat mengkagumkan saya waktu itu beliau baru berumur 16 tahun . 2 Mac 1950 beliau ketika itu berumur 17 tahun mati di tali gantung .

Beliau bangkit berjuang menentang penjajah dan menentang kezaliman yang dilakukan oleh penjajah inggeris terhadap peribumi Sarawak . Merampas hak dan tanah rakyat Sarawak . Menginaya dan menzalimi peribumi Sarawak tanpa rasa belas kasihan .

Rosly Dhoby adalah lambang perjuangan rakyat , reformis yang tulin . Sanggup mengadaikan nyawa sendiri demi menuntut kemerdekaan rakyat . Waktu umur yang tersangat muda , iaitu berumur 16 tahun , tanpa rasa takut dan gentar .

Seharusnya semnagat dan roh perjuangan ini telah meresap dilubuk hati anak-anak muda dalam bangkit memperjuangkan rakyat , menentang kezaliman dan penginayaan yang dilaksanakan oleh penjajah baru yang bernama UMNO/BN .

Rosly Dhoby harus lahir dalam setiap sanubari pejuang-pejuang muda agar bangkit menengakkan keadilan dan kebenaran . Siri penjajahan baru oleh bangsa sendiri yang dilakukan oleh pimpinan UMNO/BN harus ditentang . Rakyat ditekan tanpa rasa bersalah . Rasuah , penyelewengan , ketirisan dan kebocoran serta tanpa segan merompak duit rakyat dengan cara tersusun dan licik konon atas nama pembangunan dan kebajikan untuk rakyat . tetapi semata-mata memenuhi kantung dan tembolok mereka .

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Saudara Rosly Dhoby yang sehingga sekarang tidak diketahui ke mana jasadnya berada . Kerana apabila keluarga ingin membawa pulang mayat beliau pulang ke Sibu , sewaktu dibongkarkan kubur beliau , mayatnya tidak ada ! Cerita tersebut saya sahkan dengan Nenek Yak Fatimah Dhoby ( 83 tahun ) , beliau adalah kakak kepada Rosly Dhoby yang saya kunjungi sewaktu PRK Sibu di Kg. Nangka .

Al- fatihah ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan